Üniversite öğrencilerinde sosyal anksiyete düzeyinin benlik saygısına etkisinin incelenmesi
Özet
Sosyal anksiyete, kişinin küçük duruma düşeceği veya utanç duyabileceği bir
şekilde davranacağı gerekçesiyle, diğer insanların dikkatli bakışlarıyla karşılaşacağı,
sosyal veya belli bir eylem gerçekleştirmesi gerektiği durumlarda yoğun ve sürekli
korku duymasıdır. Başkalarının yanında yeme, içme, konuşma, yazma ya da kusma
korkusu olarak da tanımlanan sosyal anksiyetenin temel özelliği başkalarının gözünde
küçük duruma düşme korkusudur. Sosyal anksiyetenin varlığı kişinin benlik saygısını
da etkileyebilmektedir. Bu kapsamda araştırmada üniversite öğrencilerinde sosyal
fobi düzeyinin benlik saygısına etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Araştırmanın örneklemini 18-30 yaş arasındaki(129 kadın,70 erkek) 199 üniversite
öğrencisi oluşturmaktadır. İlişkinin belirlenmesi amacıyla genel tarama
modellerinden ilişkisel tarama modeline göre yapılacaktır. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre sosyal anksiyete düzeyinin cinsiyet yönünde erkek katılımcıların
kaygı düzeylerinin daha yüksek olduğu, kaçınma düzeylerinde anlamlı bir fark
olmadığı görülmüştür. Yaş, medeni durum, kardeş sayısı, gelir düzeyi ve anne baba
eğitim durumunun sosyal anksiyete alt boyutlarında, kaygı ve kaçınma puanlarıyla
pozitif yönde bir ilişki saptanamamıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre benlik
saygısı düzeylerinin yaş, medeni durum, cinsiyet, kardeş sayısı ve anne baba eğitim
durumu arasında anlamlı bir ilişki saptanamamıştır. Katılımcıların gelir düzeyi ve
benlik saygısı düzeyi arasında ise anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Gelir
düzeyi düşük olan katılımcıların benlik saygısı düzeyi, gelir düzeyi orta, iyi ve çok iyi
olan katılımcıların benlik saygısı düzeylerinden daha fazladır. Katılımcıların benlik
saygısı düzeyleri ile sosyal anksiyete kaygı düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı
bir ilişki olduğu bulunmuştur. Benlik saygısı düzeyi arttıkça kaygı düzeyleri de
artmaktadır. Katılımcıların benlik saygısı ve katılımcıların kaçınma düzeyleri
arasında da anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Katılımcıların benlik saygısı düzeyi
arttıkça kaçınma düzeyleri de artmaktadır. Social anxiety is an intense and persistent fear a person feels on the account
of the fact that he will feel humiliated or embarrassed in the cases that he will be
exposed to gazes of other people in the situations he needs to take social or specific
actions. The main characteristic of social anxiety, also defined as the fear of eating,
drinking, speaking, writing or vomiting in front of others, is the fear of being
humiliated in front of others. The presence of social anxiety can also affect a person’s
self-respect. In this context, it is aimed to determine the effect of social anxiety level
on self-respect among university students. The study’s sample consists of 199
university students between the ages of 18-30 (129 female, 70 male). It will be done
in accordance with the relational screening model, one of the general screening
models in order to identify the relationship. According to the findings obtained from
the research, it has been seen that the anxiety levels of the male participants are
higher, that no significant difference in avoidance levels in terms of social phobia and
gender. Age, marital status, number of siblings, level of income and parents’
educational level are not positively correlated with anxiety and avoidance scores in
the social phobia sub-dimensions. No significant relationship has been found between
self-respect levels, age, marital status, gender, number of siblings and parents’
educational level in accordance with the findings obtained in the study. It has been
concluded that there is a significant relationship between level of income and selfrespect level. Self-respect levels of those with low income levels are higher than
those with medium, good and very good income. It was found that there was a
positive and significant relationship between the self- esteem levels of the
participants and their social phobia anxiety levels. As the level of self- esteem
increases, the level of anxiety also increases. A significant relationship was also
found between the participants' self-esteem and avoidance levels. As the self- esteem
level of the participants increases, their avoidance level increases
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3247Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: