Ergenlerde spora yönelik tutumun çatışma çözme becerileri ve akademik başarı ile ilişkisinin incelenmesi
Özet
Gelişen teknoloji, değişen toplum şartlarıyla beraber bireyler de gelişen ve
değişen yaşam tarzlarına sahip olmaktadırlar. Bu değişimler, bireylerin hareket
alanlarında da belli değişimlere neden olmaktadır. Bu nedenle eğitimin de ayrılmaz
parçası görülen sportif faaliyetlere yönelim artmıştır. Yaşantımızda sporun varlığı,
spora karşı bir tutum geliştirmemize de kaynaklık eder. Bu araştırmada ergenlerde
oluşan spora yönelik tutumun, çatışma çözme becerileri ve akademik başarılarıyla
nasıl bir ilişkisi olduğunu ortaya koymaktır.
Araştırma kapsamına İstanbul ili, Zeytinburnu ilçesi Haluk Ündeğer Anadolu
Lisesi öğrencileri alınmıştır. Araştırmaya 259’u kız, 124’ü erkek olmak üzere toplam
383 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunluğu %32.6 ile 15
yaşındaki öğrencilerdir. Katılımcıların %51.4’ünün güncel diploma puanı 70-84 puan
aralığındadır. Katılımcılar araştırmaya gönüllülük esasına göre, çalışma hakkında
bilgilendirilip, onay vermeleri doğrultusunda katılım sağlamışlardır. Araştırmada
değerlendirmeler için; Spora Yönelik Tutum Ölçeği, Çatışma Çözme Ölçeği ve
öğrencilerin güncel diploma puanları kullanılmıştır. Tüm istatistiksel analizler IBM
SPSS 25.0 programı ile yapılmıştır. Araştırmada ilk olarak veri toplama araçlarının
normal dağılım hipotezine uyup uymadığı çarpıklık ve basıklık katsayılarına bakılmak
suretiyle tespit edilmiş, veri seti aykırı değerlerden temizlenmiş ve parametrik test
yöntemleri tercih edilmiştir. Ardından veri toplama araçlarının güvenilirliği
değerlendirilmiş ve daha sonrasında tanımlayıcı istatistikler verilmiştir. Araştırmanın
hipotez değerlendirmesi yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; Katılımcıların
spora yönelik tutum ve alt boyutlarına katılım düzeyleri cinsiyetlerine göre farklılık
göstermektedir. Katılımcıların çatışma çözme ve alt boyutlarına katılım düzeyleri
cinsiyetlerine göre farklılık göstermemektedir. Katılımcıların spora yönelik tutum ve
alt boyutlarına katılım düzeyleri yaşlarına göre farklılık göstermektedir. Katılımcıların
çatışma çözme ve alt boyutlarına katılım düzeyleri yaşlarına göre farklılık
göstermemektedir. Katılımcıların spora yönelik tutum ve alt boyutlarına katılım
düzeyleri diploma puanlarına göre farklılık göstermektedir. Katılımcıların çatışma
çözme ve alt boyutlarına katılım düzeyleri diploma puanlarına göre farklılık
göstermemektedir.
ii
Sonuçta ise literatür ışığında tartışılmış, öneriler kısmında yapılan çalışmanın
sonuçlarına göre önerilerde bulunulmuştur. With the developing technology, changing social conditions, individuals have
developing and changing lifestyle.
These changes also cause certain changes in the movement areas of individuals.
For this reason, interest in sports activities, which are considered an integral part
of education, has increased. The existence of sports in our lives also helps us develop
an attitude towards sports.The aim of this study is to reveal how adolescents' attitude
towards sports is related to their conflict resolution skills and academic
achievements.Haluk Ün Değer Anatolian High School students from Istanbul
province, Zeytinburnu district, were included in the research. A total of 383 students,
259 girls and 124 boys, participated in the study.With a rate of 32.6, the majority of
the students participating in the study are 15-year-old students.The current diploma
score of 51.4% of the participants is in the range of 70-84 points.Participants
participated in the study on a voluntary basis by informed about the study and given
their consent.For evaluations in the research; Attitude towards Sports Scale, Conflict
Resolution Scale and students' current diploma scores were used.All statistical
analyzes were performed by IBM SPSS 25.0 software.
In the study, firstly, it was determined whether the data collection tools comply
with the normal distribution hypothesis by looking at the skewness and kurtosis
coefficients, the data set was cleaned of outliers and parametric test methods were
preferred.Then, the reliability of the data collection tools was evaluated and after that
descriptive statistics were given.The hypothesis of the research was evaluated.
According to the research; Participants' attitudes towards sports and their participation
levels in sub-dimensions differ according to their gender. Yet, The participants' levels
in conflict resolution and its sub-dimensions do not differ according to their
gender.Participants' attitudes towards sports and their participation levels in subdimensions differ according to their age. The participants' attitudes towards sports and
their participation levels in their sub-dimensions differ according to their diploma
scores while the participants' levels of participation in conflict resolution and subdimensions do not differ according to their diploma scores.As a result, it was discussed
iv
in the light of the literature, and suggestions were decided according to the results of
the study in the suggestions section.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3159Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: