Kadınlarda meslek seçiminde toplumsal cinsiyet rolü ve yaşam becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Meslek seçimi, insan yaşamını en çok süren ve kişinin tüm hayatını derinden
etkileyen aşamalardan biridir. Toplumsal yaşamdaki farklılığın ve ayrımının
öncelikli nedeni olan cinsiyet, toplumun beklentilerini, fiziksel özellikleri, kişisel
algıyı ve mesleğe yönelik yönelimini etkileyen ana etkendir.Bu tez çalışmasının
amacı, İstanbul Gelişim Üniversitesinde okuyan 18-26 yaş arasında üniversite
öğrencilerinin meslek seçimlerine yönelik tutumlarında öne çıkan toplumsal cinsiyet
kalıp yargılarını belirlemek ve yaşam becerileri ile olan ilişkisini araştırmaktır.
Araştırma, betimsel yönteme uygun olarak hazırlanmıştır. Üniversite öğrencilerinin
yaşam becerileri (empati kurma ve öz farkındalık becerileri, karar verme ve problem
çözme becerileri, yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünce becerileri ve iletişim
kişilerarası ilişki becerileri) ve meslek seçiminde cinsiyet rolü arasında ilişki olduğu
bulunmuştur. Kadın üniversite öğrencilerinin yaşam becerileri (empati kurma ve öz
farkındalık becerileri, karar verme ve problem çözme becerileri, yaratıcı düşünme ve
eleştirel düşünce becerileri ve iletişim kişilerarası ilişki becerileri) erkek
katılımcılardan daha yüksek olduğu bulunmuştur. Eşitlikçi rolün artması toplum için
olumlu sonuçlar doğururken geleneksel rollerin kadın katılımcılar düşünüldüğünde
negatif sonuçlar doğurabileceği düşünülmektedir. Buna önlem olarak toplumun
eğitici seminerler ve cinsiyet rolü gözetmeksizin her iş alanına teşvik programları
yürütülebilir. Bu çalışmalar yalnızca üniversite dedğil her eğitim alanında yürütülüp
daha geniş toplumlara ulaşmasını sağlamak için de devlet tarafından desteklenirse
daha büyük yararlar sağlanacağı düşünülebilir. The choice of profession is one of the most lasting stages in human life and deeply
affecting one's whole life. Gender, which is the primary reason for the difference and
discrimination in social life, is the main factor affecting society's expectations,
physical characteristics, personal perception and orientation towards the profession.
The aim of this study is to determine the gender stereotypes that stand out in the
attitudes of university students between the ages of 18-26 studying at Istanbul
Gelişim University and to investigate their relationship with life skills. The research
has been prepared in accordance with the descriptive method. It was found that there
is a relationship between university students' life skills (empathy and self-awareness
skills, decision-making and problem-solving skills, creative thinking and critical
thinking skills, and communication skills of interpersonal relationship) and gender
role in career choice. Female university students' life skills (empathy and selfawareness skills, decision-making and problem-solving skills, creative thinking and
critical thinking skills, and communication skills of interpersonal relationship) were
found to be higher than male participants. While the increase in the egalitarian role
has positive consequences for the society, it is thought that traditional roles may have
negative consequences when female participants are considered. As a precaution,
educational seminars of the society and incentive programs can be carried out in
every business field regardless of gender role. If these studies are carried out not only
in universities, but in every field of education and are supported by the state to
ensure that they reach wider societies, it can be thought that greater benefits will be
achieved.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3158Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: