Ortaöğretim öğrencilerinin liderlik ve özerk - bağımlı kişilik özelliklerinin incelenmesi
Özet
Araştırmanın amacı Büyükçekmece İlçesinde bulunan Nezihe Hasan Kılıç
Anadolu Lisesinde öğrenim gören öğrencilerin liderlik ve özerk-bağımlı kişilik
özelliklerinin incelenmesidir. Bu araştırmanın evrenini İstanbul/Büyükçekmece
İlçesinde öğrenim gören ortaöğretim öğrencileri, örneklemini ise Nezihe Hasan Kılıç
Anadolu Lisesinde 2020-2021 Eğitim- Öğretim yılında öğrenim gören tesadüfi
yöntemle seçilen öğrenciler oluşturmaktadır.
Gönüllülük esasına dayalı yüz yüze ve online olarak anket (survey) tekniği
uygulanarak veriler elde edilmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda araştırma modeli
olan ilişkisel tarama yöntemi ve nedensel karşılaştırma yöntemleri kullanılmıştır.
Çalışmada veri toplamak için kişisel bilgi formu, ''Liderlik Ölçeği'' ve ''SosyotropiOtonomi Ölçeği'' araç olarak kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizleri IBM SPSS
25.0 paket programı kullanılarak elde edilmiştir. Katılımcılara ilişkin sosyodemografik bilgiler, ölçek ortalamaları ve faktör puanları frekans (f) ve yüzde (%)
değerleri saptanarak, puanların normal dağılım durumlarına; normal dağılım eğrileri,
çarpıklık-basıklık (skewness-kurtosis) değerleri, histogramlar aracılığı ile normal
dağılım düzeyleri değerlendirilmiştir. Ölçeklerin genelinin ve alt boyutlarının
güvenirlik seviyelerinin tespit edilmesi amacıyla güvenirlik analizi yapılmış ve
“Chronbach Alfa Katsayısı” elde edilmiştir. Belirlen hipotezlerin test edilmesi için
Independent Sample T test, One-way ANOVA testi ve Pearson Korelasyon analizleri
yapılmıştır.
Araştırma kapsamında yapılan analizler sonucunda katılımcıların liderlik
özelliklerinden problem çözme ve sorumluluk boyutlarının otonomi boyutu ile çok
zayıf pozitif yönde ilişki olduğu tespit edilmiştir. Liderlik özelliklerinin diğer tüm alt
boyutları ile sosyotropi ve otonomi boyutları arasında pozitif bir ilişki olmadığı
görülmüştür. Katılımcıların liderlik özellikleri alt boyutları olan özgüven, grupla
çalışabilme, güvenilir olma, ikna yeteneği, problem çözme ve sorumluluk boyutları
arasındaki ilişki yüksek düzeyde pozitif yönde olduğu görülmektedir.
Katılımcıların cinsiyetlerine göre güvenilir olma alt boyutunda, sınıf düzeyine
göre özgüven, grupla çalışabilme ve güvenilir olma alt boyutlarında, gelir düzeyine
ii
göre özgüven ve ikna yeteneği alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılaşma tespit edilmiştir. Katılımcıların lisanslı spor yapma durumuna göre
özgüven ve ikna yeteneği alt boyutlarında, aileden birinin sporla ilgilenme durumuna
göre özgüven, grupla çalışabilme, güvenilir olma ve ikna yeteneği alt boyutlarında,
anne eğitim durumuna göre sosyotropi (özerk) alt boyutunda istatistiksel olarak
anlamlı bir farklılaşma tespit edilmiştir. The main purpose of the study includes examining the leadership and
autonomous-dependent personality traits of the students who are studying at Nezihe
Hasan Kılıç Anatolian High School in Büyükçekmece District. While the universe of
this research consists of secondary school students studying in
Istanbul/Büyükçekmece District, the sampling of this study consists of randomly
selected students studying at Nezihe Hasan Kılıç Anatolian High School in the 2020-
2021 academic year.
Within the scope of this research, face-to-face and online survey technique was
applied to obtain the data, both on a voluntary basis. The study was conducted using
the correlational survey and causal-comparative, both of which are research models.
The tools used to collect data in the study are as follows: "Personal Information Form",
"Leadership Scale" and “Sociotropy-Autonomy Scale". The analyzes of the collected
data were obtained using IBM SPSS 25.0 package program. Socio-demographic
information, scale averages and factor scores of the participants were evaluated by
determining the frequency (f) and percentage (%) values. In addition, the normal
distribution states of the scores, normal distribution curves, skewness-kurtosis values,
and normal distribution levels through histograms were also examined. In order to
determine the reliability levels of the scales and their sub-dimensions, reliability
analysis was performed and the "Chronbach Alpha Coefficient" was obtained. The
determined hypotheses were tested by performing Independent Sample T test, Oneway ANOVA test and Pearson Correlation analyzes.
As a result of the analysis conducted within the scope of the research, it was
determined that there is a very weak positive relationship between the leadership
characteristics of the participants and the autonomy dimension of the problem solving
and responsibility dimensions. As determined in the results, there is no positive
relationship between all sub-dimensions of leadership characteristics and sociotropy
and autonomy dimensions. It was concluded that the relationship between the subdimensions of the leadership characteristics of the participants, such as self-
iv
confidence, being able to work with the group, being reliable, the ability to persuade,
problem solving, and responsibility dimensions, was high and positive.
After the study conducted, the following conclusions have been reached: There
is a statistically significant difference in the sub-dimension of being reliable according
to the gender of the participants, in the sub-dimensions of self-confidence, working
with the group and being reliable according to the class level, and in the subdimensions of self-confidence and ability to persuade by income level. Besides, there
is a statistically significant difference in the self-confidence and persuasion subdimensions according to the licensed sports status of the participants, the selfconfidence due to the involvement of any family member in sports, the ability to work
with the group, the ability to be reliable and persuasion sub-dimensions, and the
sociotropy (autonomous) sub-dimension according to the education level of the
mother.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3116Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: