Çocukluk çağı travması ölçek puanları yüksek olan üniversite öğrencileri ile ölçek puanları düşük olan üniversite öğrencilerinin psikosomatik semptom sıklığı ve duygu düzenleme güçlüğü açısından karşılaştırılması
Özet
Bu çalışmada çocukluk çağı travması ölçek puanları yüksek olan
üniversite öğrencileri ile ölçek puanları düşük olan üniversite öğrencilerinin
psikosomatik semptom sıklığı ve duygu düzenleme güçlüğü açısından
karşılaştırılmalı olarak incelenmesi amaçlanmaktadır.
Yöntem: Örneklem grubunu İstanbul il merkezinde okuyan 300 üniversite
öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmaya çocukluk çağı travma ölçek puanları düşük
olan 104 kadın ve 79 erkek; çocukluk çağı travma ölçek puanları yüksek olan 63
kadın ve 54 erkek olmak üzere toplam 300 katılımcı dahil edilmiştir. Yapılan bu
araştırmada veri toplama aracı olarak Demografik Bilgi Formu’nun yanı sıra
katılımcılara Çocukluk Çağı Ruhsal Travmaları Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı
Ölçeği-Psikosomatik Semptomlar Alt Ölçeği ve Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği
uygulanmıştır.
Bulgular: Çocukluk çağı travma ölçek puanları yüksek bireylerin
psikosomatik semptomlarının daha fazla olduğu görülmektedir. Duygu düzenleme
güçlüğünün çocukluk çağı travma ölçek puanları yüksek bireylerde, çocukluk çağı
travma ölçek puanları düşük bireylere göre daha yüksek düzey de olduğu
görülmektedir. Çocukluk çağı travma ölçek puanları yüksek bireylerde, travmanın
erkekler bireylerde kadınlara göre daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Çocukluk
çağı travma ölçek puanları yüksek bireylerde duygu düzenleme güçlüğünün
erkeklerde kadınlara göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Çocukluk çağı travma
ölçek puanları yüksek bireylerde, psikosomatik semptom sıklığı erkeklerde kadınlara
göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Çocukluk çağı travma ölçek puanları
yüksek bireylerde çocukluk çağı travması ile psikosomatik semptom sıklığı arasında
orta düzeyde pozitif yönlü ilişki olduğu saptanmıştır. Çocukluk çağı travmasından
alınan puan arttıkça psikosomatik semptom sıklığı da arttığı gözlemlenmektedir.
Çocukluk çağı travma ölçek puanları yüksek ve çocukluk çağı travma ölçek puanları
düşük olan bireylerde, çocukluk çağı travması ile duygu düzenleme güçlüğü
arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Çocukluk çağı
travmasından alınan puan arttıkça duygu düzenleme güçlüğünün artmaktadır. In this study, it is aimed to compare university students with high
childhood trauma scale scores and university students with low scale scores in terms
of the frequency of psychosomatic symptoms and difficulty in emotion regulation.
Method: The sample group consists of 300 university students studying in the
city center of Istanbul. 104 women and 79 men with low childhood trauma scale
scores; A total of 300 participants, 63 females and 54 males, with high childhood
trauma scale scores were included. In this study, in addition to the Demographic
Information Form, the Childhood Mental Trauma Scale, Rosenberg Self-Esteem
Scale-Psychosomatic Symptoms Sub-Scale and Emotion Regulation Difficulty Scale
were applied to the participants as a data collection tool.
Findings:It is observed that individuals with high childhood trauma scale
scores have more psychosomatic symptoms. It is observed that difficulty in emotion
regulation is higher in individuals with high childhood trauma scale scores compared
to individuals with low childhood trauma scale scores. It has been observed that
individuals with higher childhood trauma scale scores have higher trauma in males
than females. Individuals with high childhood trauma scale scores have higher
emotional regulation difficulties in males than females. In individuals with high
childhood trauma scale scores, it is observed that the frequency of psychosomatic
symptoms is higher in men than in women. A moderate positive correlation was
found between childhood trauma and the frequency of psychosomatic symptoms in
individuals with high childhood trauma scale scores. It is observed that as the score
from childhood trauma increases, the frequency of psychosomatic symptoms
increases. In individuals with high childhood trauma scale scores and low childhood
trauma scale scores, it is observed that there is a significant positive relationship
between childhood trauma and emotional regulation difficulties. The higher the score
from childhood trauma, the higher the difficulty in emotion regulation.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3105Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: