Otizm spektrum bozukluğu tanısı alan çocuklarda dpoae test bataryası ile işitmenin değerlendirilmesi
Özet
2013 yılına kadar "Yaygın Gelişimsel Bozukluk" olarak ifade edilen Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB), 2013'te DSM-5'in yayınlanması ile bugünkü ismini almıştır. Tanıda; iki temel hedef basamağı üzerinden ilerlemektedir. İlki toplumsal alanlarda iletişim ve etkileşimdeki yetersizlikler, ikincisi ise birey tarafından kısıtlandırılmış ve rutine bindirilmiş ilgi alanlarıdır. Amerikan Psikiyatri Birliği (2013). OSB, yaşamın ilk yıllarında ortaya çıkar ve etkileri birey üzerinde yaşam boyu devam eder. (Asha. org., t.y.). Otizmli evlada sahip ailelerin yakındığı bir diğer klinik tablo yüksek işitsel hassasiyet (hiperakuzi) durumudur. OSB 'li bireyler işitsel uyaranlara karşı genellikle öngörülemeyen ve aşırıya kaçan tepkiler vermektedir. Tager-Flusberg, Paul ve Lord ( (2005); Klintwall, Holm, Eriksson, Carlsson , Olsson ve Hedvall (2011). İşitme; bir kaynaktan çıkıp, atmosferde yayılan akustik dalgaların, dış kulak yolundan iç kulağa transfer edilmesi, iç kulaktaki sinir hücrelerinin de uyarılmasıyla karakter ve anlam kazanarak üst merkezlere iletilmesiyle oluşur. Akyıldız (1998). İşitme sistemi değerlendirilirken objektif ve subjektif olarak adlandırılan test bataryaları kullanılmaktadır. Periferik işitsel fonksiyonun değerlendirilmesinde otoakustik emisyonlar önemli bir yere sahiptir. Otoakustik emisyon testi, kısa sürede yapılabilmesi, kolay uygulanılabilirliği, sonuçlarının kolaylıkla yorumlanabilmesi ve hastanın aktif katılımına ihtiyaç olmaması (objektif) onu son derece önemli kılmaktadır. OAE 'lar temelde uyaran tipine göre; uyarılmış (Evoked) ve spontan (SOAE) olmak üzere ikiye ayrılırlar. Uyarılmış OAE 'lar ise kendi içinde stimulus frekans otoakustik emisyonlar (SFOAE), geçici uyarılmış otoakustik emisyonlar (TEOAE) ve distorsiyon ürünü otoakustik emisyonlar (DPOAE) olmak üzere üç çeşittir. Bu çalışma, DSM-5'e göre otizim tanısı almış çocukların işitsel uyaranlara karşı verdikleri aşırı tepkinin, kokleada bulunan sensöriyel mekanizmayla ilişki olup olmadığı düşüncesinden doğmuştur. Çalışmada; 6-17 yaşlarında normal işitmeye sahip sağlıklı 20 gönüllü bireye ait sağ ve sol kulak olmak üzere 40 kulak (Kontrol grubu) ve 6-17 yaş arası normal işitmeye sahip OSB tanısı almış 20 bireye ait sağ ve sol kulak olmak üzere 40 kulak (Otizm grubu) DPOAE kullanılarak değerlendirildi. 1 kHz.-1.5 kHz.-2 kHz.-3 kHz-4 kHz ve 6 kHz. 'de, sinyal gürültü oranları (SNR) ve amplitüde değerleri (λ) değerlendirildi. Bu çalışmada otizmli bireylerin DPOAE değerleri, kontrol grubuna göre SNR değerlerinde (3-4-6) kHz. 'de ve amplitüde değerlerinde (4-6) kHz. 'de yüksek olarak elde edilmiştir (p<0,05). Çalışma sonuçları otizmli çocukların iç kulak kaynaklı hiperakuziye sahip olabileceklerini düşündürmüştür. Ancak başka çalışmalarda santral işitsel yollar ve medial olivokoklear sistem uyumsuzlukların da hiperakuziye neden olabileceği ileri sürülmüştür. Bu nedenle ileriki çalışmalarda, hem iç kulağı hem de limbik sistemi değerlendiren çalışmaların kombine bir şekilde yapılması bu problemin çözümü için faydalı olabilir. Autism Spectrum Disorder (ASD), which was expressed as "Pervasive Developmental Disorder" until 2013, took its current name with the publication of DSM-5 in 2013. In diagnosis; proceeds through two main target steps. The first is the inadequacies in communication and interaction in social areas, and the second is the areas of interest that are restricted and put into routine by the individual. American Psychiatric Association (2013). ASD emerges in the first years of life and its effects continue throughout the individual's life. (Asha.org., ty). Another clinical picture that families with autistic children complain about is high auditory sensitivity (hyperacusis). Individuals with ASD often give unpredictable and exaggerated responses to auditory stimuli. Tager-Flusberg, Paul and Lord ((2005); Klintwall, Holm, Eriksson, Carlsson , Olsson and Hedvall (2011). Hearing; It occurs when acoustic waves originating from a source and spreading in the atmosphere are transferred from the outer ear canal to the inner ear, gaining character and meaning by stimulating the nerve cells in the inner ear and transmitting them to the upper centers. Akyıldız (1998). While evaluating the hearing system, test batteries called objective and subjective are used. Otoacoustic emissions have an important place in the evaluation of peripheral auditory function. Otoacoustic emission test can be done in a short time, easy to apply, easy to interpret the results and not needing the active participation of the patient (objective) makes it extremely important. OAEs are basically according to the stimulus type; They are divided into evoked (Evoked) and spontaneous (SOAE). Induced OAE'There are three types of stimulus frequency otoacoustic emissions (SFOAE), transient evoked otoacoustic emissions (TEOAE) and distortion product otoacoustic emissions (DPOAE). This study was born from the idea of whether the overreaction of children diagnosed with autism according to DSM-5 to auditory stimuli is related to the sensory mechanism in the cochlea. In the study; 40 ears (Control group) belonging to 20 healthy volunteers with normal hearing, aged 6-17 years, and 40 ears (Autism group) belonging to 20 individuals diagnosed with ASD with normal hearing between the ages of 6-17. ) were evaluated using DPOAE. 1 kHz.-1.5 kHz.-2 kHz.-3 kHz-4 kHz and 6 kHz. In , signal to noise ratios (SNR) and amplitude values (λ) were evaluated. In this study, DPOAE values of individuals with autism were found in SNR values (3-4-6) kHz. compared to the control group and amplitude values (4-6) kHz. It was obtained as high (p<0.05). The results of the study suggested that children with autism may have hyperacusis originating from the inner ear. However, other studies have suggested that central auditory pathways and medial olivocochlear system incompatibilities may also cause hyperacusis. Therefore, in future studies, it may be useful to carry out studies evaluating both the inner ear and the limbic system in a combined way to solve this problem.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3032Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: