Sınavların öğrenciler üzerinde oluşturduğu kaygı düzeyi ile psikolojik sağlamlık düzeylerinin çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmesi
Özet
Bu araştırmada sınavların öğrencileri üzerinde oluşturduğu kaygı düzeyi ile psikolojik sağlamlık düzeyleri çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmamızda, bireylerin sınav kaygı düzeyleri ile psikolojik sağlamlık düzeyleri demografik değişkenlere göre incelenmiş ve bu doğrultuda çeşitli istatistikler yapılmıştır. Bireylerin sınav kaygı düzeyleri ile zorlu-stresli olaylar veya durumlar karşısında ne düzeyde dirençli ve dayanıklı olduğunu ifade eden psikolojik sağlamlığın koruyucu faktörleri ile arasında anlamlı ilişkilerin olması öngörülmektedir. Araştırma 2020-2021 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilinde özel bir okulun ortaokul kademesinde öğrenim görmekte olan 76 erkek ve 75'i kız olmak üzere toplamda 151 denekten oluşmaktadır. Araştırmadaki veriler, örneklem grubunun kişisel özelliklerine yönelik bilgi elde etmek amacıyla Demografik (Kişisel) Bilgi Formu, sınav kaygı düzeylerine yönelik bilgi elde etmek amacıyla Sınav Kaygısı Ölçeği, son olarak psikolojik sağlamlık düzeylerine yönelik bilgi elde etmek amacıyla Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği kullanılarak veriler elde edilmiştir. Ölçeklerle birlikte katılımcı için Bilgilendirilmiş Onam Formu ve Veli İzin Formu ile araştırmamızın amacı ve önemi, katılımcıların istedikleri zaman çekilebilme haklarının olduğu, verdikleri cevapların gizlilik ilkesinde koruncağına yönelik bilgilere yer verilmiştir. Araştırma verileri çeşitli istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS (Statistical Pack age for Social Sciences) programı kullanılmıştır. Araştırmanın iki sürekli değişken arasındaki ilişkinin incelenmesi için Pearson korelasyon (çift kuyruk) analizi kullanılmıştır. Bağımsız örneklem T-Testi (İndependent Samples T-Testi) kullanılmıştır. İkiden fazla bağımsız grup arasında farkın anlamlılığı ve niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında Tek yönlü (Oneway) Anova testi kullanılmıştır. Anova testi sonrasında farklılıkları belirlemek üzere tamamlayıcı Post-Hoc analizi olarak LSD testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, bireylerin sınav kaygı düzeyleri ile psikolojik sağlamlık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Bireylerin sınav kaygısı ölçeğinin alt boyutları ile psikolojik sağlamlık düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Buna göre bireylerin psikolojik sağlamlık düzeyleri yükseldikçe sınav kaygı düzeyleri düşmektedir. Bireylerin sınav kaygı düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Buna göre kızların kaygı düzeylerinin erkeklere oranla daha yüksek olduğu görülmüştür. Bireylerin psikolojik sağlamlık düzeyleri cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı görülmüştür. Bireylerin sınav kaygı düzeyleri ile sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir şekilde farklılaşmanın olduğu tespit edilmiştir. Buna göre 6. Sınıf ve 7. Sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyleri, 8. Sınıf öğrencilerine oranla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmamızda öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ile sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir şekilde farklılaşmanın olduğu görülmüştür. Buna göre 8. Sınıf öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin 7. Sınıf öğrencilerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmamızda bireylerin sınav kaygı düzeyleri ile psikolojik sağlamlık düzeyleri ailenin medeni ve ekonomik durumuna göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı görülmüştür. Araştırmamızda öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin akademik başarı durumlarına göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Buna göre akademik başarı durumu iyi olan öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri, başarı durumu kötü olan öğrencilere oranla daha yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmamızda öğrencilerin sınav kaygı düzeylerinin akademik başarı durumlarına göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Araştırmamızda bireylerin sınav kaygı düzeylerinin kardeş sayısı değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Araştırmamızda bireylerin sınav kaygı düzeyleri ile psikolojik sağlamlık düzeyleri akademik destek alma ve kaçıncı çocuk olduğu değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı görülmüştür. In this study, the anxiety level created by exams on students and their resilince levels in terms of various demographic factors have been researched. In our research, individuals' exam anxiety levels and their resilince levels have been researched and accordingly various statistics have been produced. It is predicted that there must be meaningful factors of reilince that state at which level tough and hard individuals are against difficult stressful events or situations. The study consists of 76 male and 75 female, totally 151 primary school students who study at a private school in 2020-2021 terms in Istanbul as a sample group. The data used in the study was conducted by using a Demographic (Personal) Information Form to get information about the sample groups' personal traits, on Exam Anxiety Scale to get information about their exam anxiety levels and finally a Chil and Adolescent Resilience Scale in order to get information about their resilince levels. Besides given scales, an Informed Consent Form and a Parent Permission Form were given to inform about the research's aim and importance, participonts' rights to withdraw form the research anytime they wish and the protection of their given answers considering the privacy poliy. The research data was analyzed by using various statistical methods. In data analysis, SPSS program was used. In the research, Pearson Correlation analysis was used to research the relationship between two different continuous variables Independent T test was used. The Oneway Anova test was used to compare the differences significance amang more then two independent groups and quantitative continuous data LSD test was wed as a supplementary Post-Hoc analysis to define the differences after Anova Test. According to the research's result a meaningful relationship between exam anxiety levels and their resilince levels was confirmed. Negatively meaningful relationship between individuals' exam anxiety level scales' sub dimensions and their resilince levels were confirmed. Accordingly, as individuals' resilience levels increase, their exam anxiety levels decrease. It has been detected that individuals' exam anxiety levels meaningfully change according to gender variety. Accordingly, it has been observed that females' anxiety levels are higher in proportion to males. It has been observed that individuals' resilience levels do not meaningfully change according to gender variety. It has been detected that there is a meaningful change between individuals' exam anxiety levels and their class levels. Accordingly, it has been detected that 6th and 7th graders' anxiety levels are higher in proportion to 8th graders. In the research, it has been observed that there is a meaningful change between students' resilience levels and their class levels. Accordingly, it has been detected that 8th graders' resilience levels are higher in proportion to 7th graders. In the research, it has been observed that there is no meaningful change between individuals' exam anxiety level and resilience according to their families marital and economic statuses. In the research, it has been detected that students' resilience levels meaningfully change according to their academic standings. Accordingly, it has been observed that the resilience levels of the students who have a good academic standing are higher in proportion to the ones who have a bad academic standing. In the research, it has been detected that students' exam anxiety levels meaningfully change according to their academic standings. In the research, it has been detected that individuals' exam anxiety levels meaningfully change according to number of sibling varieties. In the research, it has been observed that individuals' exam anxiety levels and resilience levels do not meaningfully change according to varieties like having academic support and which child they are.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/3029Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: