Care Behaviors of Nursing Students and the Influencing Factors: A Comparative Study
Özet
Aim: This study was conducted to determine the care behavior perceptions of Turkish and foreign students who were continuing their education in Turkey and the Turkish Republic of Northern Cyprus as well as the influencing factors and if there was a difference between their care behavior perceptions.
Method: The sample of the descriptive and correlational study was composed of the nursing students of a Foundation University in Istanbul and a university in the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC). 651 students who agreed to participate in the study were included in the study. The data were collected with Student Information Form and Care Behaviors Inventory-24 (CBI-24). Frequency, mean, standard deviation, Kolmogorov-Smirnov test, Shapiro Wilk-W test, Mann-Whitney U test, and Kruskal-Wallis test were used to analyze the data.
Results: It was determined that the mean age of the students was 21,30±2,92. CBI-24 mean scores of the students were 5,22±0,70. CBI-24 mean score of the students who were willing chose the nursing profession, stated that caregiving is the main task of the nurse, and had the experience of giving and receiving the care was found to be higher (p<0.05).
Conclusion: It was determined that the care behaviors perceptions of the students were in a good level and the care behaviors perceptions of the students were affected by the factors like gender, grade, nationality, preferring the profession willingly, feeling sufficient about understanding patients and choosing the nursing profession again if they had another chance. In line with these results, it is recommended to ensure that students willingly prefer the profession and to carry out practices to ensure the continuity of positive care behaviors of students during the nursing education. Amaç: Bu çalışma ile Türkiye ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde öğrenimine devam eden Türk ve yabancı uyruklu öğrencilerin bakım davranışı algılarını, etkileyen faktörleri ve öğrenciler arasında bakım davranışı algılarında fark olup olmadığını belirlemek amacıyla gerçekleştirildi.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipte yapılan araştırmanın örneklemini İstanbul’da bir Vakıf Üniversitesi ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC)’deki bir üniversitenin hemşirelik öğrencileri oluşturmuştur. Çalışmaya katılmayı kabul eden 651 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Veriler Öğrenci Tanıtım Formu ve Bakım Davranışları Ölçeği-24 (BDÖ-24) ile toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, ortalama, standart sapma, Kolmogorov-Smirnov, Shapıro Wilk-W testi, Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21,30±2,92’dir. Öğrencilerin BDÖ-24 ortalama puanı 5,22±0,70’dir. Hemşirelik mesleğini isteyerek seçen, bakım vermenin hemşirenin temel görevi olduğunu belirten, bakım verme ve bakım alma deneyimi olan öğrencilerin BDÖ-24 ortalama puanının daha yüksek olduğu bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Öğrencilerin bakım davranışları algılamalarının iyi düzeyde olduğu; öğrencilerin bakım davranışları algılamalarını cinsiyet, sınıf, uyruk, mesleği isteyerek tercih etme, hastaları anlama konusunda kendilerini yeterli hissetme ve başka seçeneğini olsa yine de hemşirelik mesleğini seçme gibi faktörlerin etkilediği belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda; öğrencilerin mesleği isteyerek tercih etmelerinin sağlanması; hemşirelik eğitimi süresince öğrencilerin olumlu bakım davranışlarının sürekliliğinin sağlanmasına yönelik uygulamaların yapılması önerilmektedir.
Sayı
14Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: