Yetişkinlerde sosyal medya kullanımının sosyal kaygı belirtileri ve kişiler arası ilişki kurma ile ilişkisinin değerlendirilmesi
Özet
Sosyal Medya, kişilerin birbirileri ile iletişim kurma, oyun oynama, bilgi edinme ve fikir paylaşma gibi eylemlerin gerçekleştirebilecekleri bir alandır. Bu çalışmanın amacı yetişkinlerin sosyal medya kullanımın sosyal kaygı ve kişiler arası ilişki kurma ile ilişkisini araştırmaktır. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma kesitsel desende olup ilişkisel tarama modeline göre yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi, gönüllülük esasına bağlı olarak sistemsel örnekleme modeline göre belirlenmiş olup İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Klinik Psikoloji öğrencilerinden (n-202) oluşmaktadır. Araştırmada Sosyo-demografik Form, Sosyal Medya Bağımlılığı Yetişkin Formu (SMBÖ-YF), Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği ve Kişiler Arası İlişki Boyutları Ölçeği (KİBO) uygulanmıştır. Bulgular: Katılımcıların 114'ü kadın, 87'si erkektir. Katılımcıların yaş ortalaması 23-25 yaş aralığındadır. Liebowitz sosyal kaygı ölçeği puanı ortalaması 62.51, kişiler arası iletişim ölçeği puanı ortalaması 142.01'dir. Sosyal tolerans düzeyi arttıkça kaygı, kaçınma, empati düzeyi ve Liebowitz sosyal kaygı düzeyi artmaktadır (p<0,01). Sonuç ve Tartışma: Sosyal medya bağımlılığı düzeyi ile sosyal kaygı düzeyleri arasında pozitif ilişki; kişiler arası ilişki düzeyleri ile ise negatif yönlü ilişki bulunmaktadır. Bu sonuçlardan yola çıkarak günlük hayatta birebir ilişki kurmadan ziyade daha az kaygı yaratan alan olan sosyal medya üzerinden ilişki geliştirme eğilimi olabilir ve daha geniş örneklemli çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Social Media is an area where people can perform actions such as communicating with each other, playing games, obtaining information and sharing ideas. The aim of this study is to investigate the effect of adult social media use on social anxiety and interpersonal relationships. Material and Method: This research has a cross-sectional design and was conducted according to the relational screening model. The sample of the study was determined according to the systematic sampling model on a voluntary basis and it consisted of (n=202) people from Istanbul Gelişim University Institute of Social Sciences Clinical Psychology students In the study, Socio-demographic Form, Social Media Addiction Adult Form (SMBÖ-YF), Liebowitz Social Anxiety Scale and Interpersonal Relationship Scale (KİBO) were applied. Findings: 114 of the participants are women and 87 are men. The average age of the participants is in the 23-25 age range. The average Liebowitz social anxiety scale score is 62.51, and the interpersonal communication scale score average is 142.01. As the level of social tolerance increases, anxiety, avoidance, empathy level and Liebowitz social anxiety level increase (p<0,01). Conclusion and Discussion: There is a positive relationship between the level of social media addiction and the levels of social anxiety; and there is a negative relationship between the levels of interpersonal relationship. Based on these results, we can suggest that they tend to develop relationships through social media, which is a less anxiety-inducing area in everyday life rather than relationship-building.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/2764Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: