Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları, disosiyatif yaşantılar, kendine zarar verme davranışı ve alkol madde kullanımı arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Günümüzde üniversite öğrencilerinin alkol-madde kullanımı oldukça yaygındır. Alkol-madde kullanımının insan hayatını olumsuz yönden etkilediği bilinmektedir. Bu çalışmada, çocukluk çağı travmaları, disosiyatif yaşantılar, kendine zarar verme davranışı ve alkol-madde kullanımı arasındaki ilişki incelenmiştir. Amaç: Bu tezin amacı üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları, disosiyatif yaşantılar ve kendine zarar verme davranışı değişkenlerinin alkol-madde kullanımı arasında nasıl bir ilişki olduğunun (olumlu, olumsuz) belirlenmesi ve üniversite öğrencilerinin üzerinde nasıl bir etki bıraktığının araştırılmasıdır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemi 300 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada Çocukluk çağı travmaları ölçeği, disosiyatif yaşantılar ölçeği, kendine zarar verme değerlendirme envanteri, alkol kullanım bozukluklarını tanıma testi, madde kullanım bozukluklarını tanıma testi kullanılmıştır. Kullanılan ölçme aracı ile elde edilen veriler, alt amaçlara uygun istatistiksel teknikler ile analiz edilmiştir. Katılımcılara uygulanmış olan ölçekler, SPSS 21 Windows paket programı kullanılarak istatistiksel işlemlere devam edilmiştir. Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerde çocukluk çağı travmaları, dissosiyatif yaşantıları ve kendine zarar verme davranışlarının alkol ve madde kullanım bozukluğu arasında ilişki bulunmaktadır. Çocukluk çağı travmaları, dissosiyatif yaşantıları ve kendine zarar verme davranışları yüksek olanların madde ve alkol kullanım bozukluğu anlamlı derecede yüksektir. Dissosiyatif yaşantılar, kendine zarar verme davranışları, alkol ve madde kullanım bozukluğu erkeklerde daha fazla olduğu görülmüştür. Ve son olarak travmatik olaylar yaşayanların alkol ve madde kullanımı daha yüksek olduğu görülmüştür. Sonuç: Öğrencilerde çocukluk çağı travmaları, dissosiyatif yaşantıları ve kendine zarar verme davranışları yüksek olanların madde ve alkol kullanım bozukluğu daha yüksek olduğu saptanmıştır. Erkeklerin dissosiyatif yaşantıları, kendine zarar verme davranışları, alkol ve madde kullanım bozukluğu kadınlara göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Travmatik yaşantıları olanların alkol ve madde kullanım bozukluğu travmatik yaşantıları olmayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Today, alcohol-substance use by university students is very common. It is known that alcohol-substance use affects human life negatively. In this study, the relationship between childhood traumas, dissociative experiences, self-harming behavior and alcohol-substance use were investigated. Objective: The aim of this thesis is to determine the relationship (positive and negative) between the alcohol-substance use (positive and negative) variables of childhood traumas, dissociative experiences and self-harm behavior among university students and to investigate what effect they have on university students. Materials and Methods: The sample of the research consists of 300 university students. In this study, Childhood traumas scale, dissociative experiences scale, self-harm assessment inventory, alcohol use disorder recognition test, substance use disorder recognition test were used. The data obtained with the measurement tool used were analyzed with statistical techniques suitable for sub-purposes. The scales applied to the participants continued statistical procedures using the SPSS 21 Windows package program. Findings: According to the findings of the research, there is a relationship between childhood traumas, dissociative experiences and self-harming behaviors between alcohol and substance use disorders. Substance and alcohol use disorder of those with high childhood traumas, dissociative experiences and self-harming behaviors are significantly higher. drug use appears to be higher. Conclusion: Students with higher childhood traumas, dissociative experiences, and self-harming behaviors were found to have higher substance and alcohol use disorders. and substance use disorder was found to be higher than students without traumatic experiences.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/2638Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: