İnternet bağımlılığı sosyal uyum ilişkisi: İlköğretim örneği
Özet
Bu çalışmanın amacı; ilköğretim öğrencilerinin internet kullanımından kaynaklı uyum ilişkisinin incelenmesidir. Günümüzde internet bağımlılığı ülkemizde psikolojik rahatsızlık olarak görülmeye ve kabul edilmeye başlanmaktadır. Hastanelerde internet klinikleri kurulmaya başlanmıştır. Teknolojinin hızlı bir şekilde gelişmesi ile birlikte iletişim ve bilgi teknolojilerinde hızlı bir değişim yaşanmaktadır. İletişim teknolojilerinde ortaya çıkan değişim ve gelişimler, insan yaşamının bütün alanlarında önemli değişimlerin ortaya çıkmasına neden olmuştur. İnternet ve bilgisayar kullanımının artması ile toplumlarda her düzeyde ve her yaşta internet, bilgisayar kullanımı artmakta, dolayısıyla bu durum kişilerin çevre ile iletişimini ve hayatını büyük ölçüde etkilemektedir. Özellikle iletişim alanında ortaya çıkan yeni teknolojiler, toplumların sosyalleşme şekillerinde de değişiklikler yaşanmasına neden olmuştur. İnsanların kendilerini ait hissettikleri toplumların veya toplumda yer alan alt grupların norm ve değerlerini, bilgilerini ve davranışlarını elde etme aşamaları sosyalleşme olarak tanımlanmaktadır. Bu gruplara uygun olarak davranış sergileyen, onlarla iletişim kuran, arkadaşları ile kurduğu gibi diğer kişilerle de iletişim kurabilen bireyler, sosyal açıdan uyumlu bireyler olarak ifade edilmektedir. Aynı zamanda toplum tarafından istenen tavır ve davranışları diğer bireylere yönelterek sosyal hayata bu tavırlarla katılan bireyler de sosyal açıdan uyumlu bireyler olarak kabul edilmektedir. Bu kapsamda çalışmanın amacına uygun olarak; birinci bölümde internet bağımlılığı kuramsal ve kavramsal çerçeve; ikinci bölümde ise sosyal uyum kuramsal ve kavramsal çerçeve üzerinde durulacak, "İnternet Sosyal Uyum İlişkisi Üzerine İlköğretim Örneği" adı altında bir alan araştırması yapılarak elde edilen veriler tüm ilgili tarafların yararına sunulacaktır. Yapılan Regresyon analizleri sonucunda; İnternet kullanımından kaynaklı sosyal izolasyonun, kişiler arası beceriler üzerinde (yaklaşık %10,7) oranında negatif yönlü bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca regresyon analizi ile sosyal izolasyonun, dinleme becerileri üzerinde (yaklaşık %16,3 oranında) negatif yönlü bir etkisi görülmüştür. The aim of this study is to investigate the relationship between primary school students and internet usage. Nowadays, internet addiction is seen and accepted as psychological disorder in our country. Internet clinics have started to be established in hospitals. With the rapid development of technology, there is a rapid change in communication and information technologies. The changes and developments in communication technologies have led to significant changes in all areas of human life. With the increase in internet and computer usage, internet and computer usage increases at all levels and ages in societies, and this situation affects the communication and life of the people to a great extent. New technologies, especially in the field of communication, have led to changes in the way societies socialize. Socialization is defined as the stages of obtaining the values, knowledge and behaviors of the societies or sub-groups in which people feel themselves. Individuals who behave in accordance with these groups, communicate with them and communicate with adults such as communication with friends are defined as socially compatible individuals. At the same time, individuals who participate in social life by directing the attitudes and behaviors desired by the society to other individuals are also considered as socially compatible individuals. In this context, in accordance with the purpose of the study; In the first part, theoretical and conceptual framework of internet addiction; in the second part, the theoretical and conceptual framework of social cohesion will be emphasized and a field study called İlköğretim Primary Education on the Internet Social Cohesion Relationship will be conducted and the data obtained will be presented to the benefit of all interested parties. As a result of the regression analysis; it has been found that social isolation resulting from internet usage has a negative effect on interpersonal skills (approximately 10.7%). In addition, regression analysis showed a negative effect of social isolation on listening skills (approximately 16.3%).
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/2482Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: