Çocukluk çağı travmaları ve erken dönem uyumsuz şemaların yetişkinlikte müziğe ilgi arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Araştırma 210 kişiyle yapılmıştır. 99 müzikle ilgili herhangi bir eğitim almayan, 111 kişi ise müzik eğitimi alan bireylerden oluşmaktadır. 88 kadın 122 erkek katılımcı ile gerçekleşmiştir. Literatür incelendiğinde, travmanın müziğe ilgi üzerindeki etkisi ve şemaların müziğe ilgi üzerindeki etkisi konularındaki çalışmaların sınırlı olması elde ettiğimiz sonuçları karşılaştırmamızı sınırlamaktadır. Yine de araştırmanın, diğer örneklemlerle yapılan bazı çalışmalar ile karşılaştırılması mümkündür. Young Şema Ölçeğine ilişkin betimsel istatik tablosu incelendiğinde Müzik Bölümü Okumayan bireylerin ölçek puanı ortalamalarının müzik bölümü okuyan bireylerin puan ortalamalarından anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. Bu bulgular birlikte değerlendirildiğinde Müzik bölümü okumayan bireylerin young şema ölçeğinden müzik bölümü okuyan bireylerle benzer puan aldıkları ortaya konmuştur. Erken dönem uyumsuz şemaların alt boyutlarından bazılarının müziğe ilgi ile ilişkili olmasının yanında diğer bir çok alanla da ilişkili olmadığı gözlemlenmiştir. Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeğine İlişkin Betimsel İstatistikler incelendiğinde Müzik Bölümü Okumayan bireylerin ölçek puanı ortalamalarının Müzik Bölümü Okuyan bireylerin puan ortalamalarından anlamlı bir fark olduğu görülmektedir.Bu bulgular birlikte değerlendirildiğinde,Müzik Bölümü Okumayan bireylerlerin Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeğinden Müzik Bölümü Okuyan bireylerden daha az puan aldıkları ortaya konmuştur. Amaç: Bu çalışmanın amacı hayatlarının erken dönemlerinde yaşamış oldukları olumsuz olaylar ve yine çocukluk – ergenlik sürecinde edindikleri uyumlu olmayan şemalarının yetişkinlikte müziğe ilgi arasındaki ilişkinin analiz edilmesidir. Yöntem: Yapmış olduğumuz incelemede, "ilişkisel tarama modeli"ne göre veriler toplanıp sunulmuştur. Birden fazla birbiriyle kıyaslanılacak, herhangi bir değişimin olup olmaması ve bu değişimin hangi düzeyde olduğunu bulmak üzere amaç edinmiştir. Araştırmaya katılacak olan örneklem grubunu seçerken müzik okuyanlar ve müzik okumayanlar olarak seçilmiştir. Araştırmanın evreni yaşına bakılmadan, cinsiyetine bakılmadan istanbulda ikamet etmesi göz önüne alınarak, müzik alanında eğitim alan ve müzik eğitimi almamış gruplardan oluşmaktadır. Bulgular: Young Şema Ölçeğine ilişkin betimsel istatik tablosu incelendiğinde Müzik Bölümü Okumayan bireylerin ölçek puanı ortalamalarının Müzik Bölümü Okuyan bireylerin puan ortalamalarından anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. Müzik Bölümü Okumayan bireylerin Young Şema Ölçeğinden Müzik Bölümü Okuyan bireylerle benzer puan aldıkları ortaya konmuştur. Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeğine İlişkin Betimsel İstatistikler incelendiğinde Müzik Bölümü Okumayan bireylerin ölçek puanı ortalamalarının Müzik Bölümü Okuyan bireylerin puan ortalamalarından anlamlı bir fark olduğu görülmektedir.Bu bulgular birlikte değerlendirildiğinde,Müzik Bölümü Okumayan bireylerlerin Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeğinden Müzik Bölümü Okuyan bireylerden daha az puan aldıkları ortaya konmuştur. The study was conducted with 210 people. 99 people who do not receive any training on music, 111 people are composed of individuals who study music. 88 women were realized with 122 male participants. When the literature is examined, the impact of trauma on the interest in music and the limited study on the effects of schemas on the interest in music limits the comparison of the results obtained. Nevertheless, it is possible to compare the research with some other studies.A descriptive statistical table of the young schema scale is used to determine the scale scores of the individuals who are not reading music department, and there is no significant difference between the scores of the individuals who are studying music department. These findings were evaluated together and it was found that individuals who did not read music department received similar points from young schema scale to those who studied music department. It has been observed that some of the sub-dimensions of early asynchronous schemas are associated with interest in music and are not associated with many other areas. When descriptive statistics on the scale of childhood trauma are analyzed, the scale scores of individuals who do not read music department are shown to be a significant difference in the score averages of individuals who study music department.When these findings were evaluated together,it was found that individuals who did not read the music department received less points from the children's trauma scale than those who did not read the music department. Aim: the aim of this study is to investigate the effects of childhood traumas and early asynchronous schemas on musical interest in adulthood. Method: this study was prepared in accordance with the "relational scanning model". It aims to determine the presence and/or degree of change between two or more variables. The sample selection was made according to the type of simple-random sample selection. The universe of the research is composed of groups who are educated in the field of music and who are not trained in the field of gender and age differences in Istanbul. Results: when we examined the descriptive statistical table for the young schema scale, it was observed that the scale scores of the individuals who did not read music department were not significantly different from the scores of the individuals who studied music department. It has been shown that individuals who do not study the music department receive similar points from the young chart scale to those who study the music department. When descriptive statistics on the scale of childhood trauma are analyzed, the scale scores of individuals who do not read music department are shown to be a significant difference in the score averages of individuals who study music department.When these findings were evaluated together,it was found that individuals who did not read the music department received less points from the children's trauma scale than those who did not read the music department.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/2267Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: