Otizm tanısı almış çocukların annelerinin psikolojik belirtilerinin incelenmesi
Özet
Otizm tanısı konulmuş olan çocukların hayatlarına girmesi ile birlikte ebeveynler hem kişisel olarak hem de toplu aile yaşantısı olarak negatif yönlü bazı etkilere maruz kalabilmektedir. Otizm, erken çocukluk çağında başlayan sosyal etkileşim, dil gelişiminde geriliklerle birlikte yineleyici basmakalıp davranışların görüldüğü nörogelişimsel bir bozukluktur. Otizimli çocuğu olan annelerin yüksek düzeyde öfke, depresyon, şok, inkar, izolasyon, hayal kırıklığı yaşadığı ve kendilerini suçladıkları belirlenmiştir. Araştırmalarda otizmli çocuğun bakımını genelde annelerin üstlendiği, bu annelerde stres, depresyon ve anksiyete düzeyinin daha yüksek olduğu ve bu durumun yaşamlarını olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Uzun süreli bakım sorumluluğunu üstlenen otizmli çocuğu olan annelerde ciddi ruhsal sorunlar görülebilmektedir. Bu nedenle bu çalışma çocuğu otizm tanısı almış annelerin ruhsal durumlarını ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmamızda bilgi toplama aracı olarak anket tekniğinden faydalanılmış ve durum mümkün olduğu ölçüde tespit edilmeye çalışılmıştır. Her anket yapılan kişiye gönüllü olur formu düzenlenmiştir. Araştırmanın ana hedefini oluşturan anket sonuçları değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmada, SCL 90- R Psikolojik Belirti Tarama Ölçeği sonuçlarına göre bu ölçeğin alt ölçeklerine Kolmogorov- Smirnov Normallik Testi uygulanmıştır. Normallik testi sonucuna göre ölçeğin genel ve Paranoid Düşünce Alt Testi dışındaki diğer tüm alt test değişkenlerinde veriler normal dağılıma sahip olmadıklarından dolayı bundan sonraki analizlerde parametrik olmayan istatistiklerin kullanılmasına karar verilmiştir. Buna göre gruplar arasındaki farklılıkları araştırmak amacıyla; ikili grup ortalamalarını karşılaştırmak için Mann Whitney U Testi ile ikiden fazla olan grupların ortalamalarını karşılaştırmak için Kruskal Wallis H Testi kullanılacaktır. The fact that the child who has a child who has a child is very disappointed is also considered to be very difficult for families to have autism. In the studies, parents of children with autism have various psychological problems. However, it was observed that the psychological problems in mothers of children diagnosed with autism were more common in our study. The factors such as the mothers of children with autism, the condition of their children, educational status and financial situation and the psychological problems they experienced were evaluated as the main problems of the research. As a result of the study, the SCL-90-R questionnaire was used to answer the problems related to the psychological problems of mothers of children with autism. In our study, the survey technique was used as a means of collecting information and the situation was tried to be determined as much as possible. A volunteer form was prepared for each survey person. The results of the survey, which constitutes the main target of the study, have been evaluated and interpreted. In the study, according to the SCL 90- R Psychological Symptom Check Scale, Kolmogorov-Smirnov Normality Test was applied to the subscales of this scale. Due to the results of normality test, since all the sub-test variables other than the general and Paranoid Thinking Sub-Tests do not have a normal distribution, it was decided to use nonparametric statistics in the subsequent analyzes. Accordingly, in order to investigate the differences between the groups; The Kruskal Wallis H Test will be used to compare the averages of the groups with more than two groups with the Mann Whitney U Test to compare the mean of the two groups.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/2208Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: