Hamile kadınların sosyal medya bağımlılığı ile yalnızlık algılarının ilişkisi
Abstract
Bu araştırmada, kadınların yaşam döngüsünde fizyolojik ve psikolojik değişikliklerin olduğu hamilelik döneminde sosyal medya bağımlılığı ve yalnızlık algısı ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Aynı zamanda araştırmada, hamile kadınların sosyal medya bağımlılıklarının çeşitli demografik özelliklere (yaş, ekonomik durum, trimester, planlı/plansız gebelik, gebelik sayısı, eğitim durumu, çalışma durumu) göre farklılık gösterip göstermediği incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Balıkesir ilinde yaşayan ve aile sağlık merkezlerine başvuran 386 hamile kadın oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak; "Kişisel Bilgi Formu", "Bergen Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (BSMBÖ)" ve "UCLA Yalnızlık Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada, hamile kadınların sosyal medya bağımlılığı ve yalnızlık düzeylerinin orta düzey olduğu belirlenmiştir. İlkokul ve ortaokul mezunu hamile kadınların sosyal medya bağımlılığı düzeylerinin düşük olduğu saptanmıştır. 1-13 hafta arası hamile olan kadınların sosyal medya bağımlılığı düzeylerinin yüksek olduğu saptanmıştır. Hamile kadınların sosyal medya bağımlılığı düzeylerinin gelir, çalışma, kaçıncı hamileliği, planlı/plansız hamilelik durumuna göre farklılık göstermediği saptanmıştır. Üniversite mezunu hamile kadınların yalnızlık düzeyinin yüksek olduğu saptanmıştır. Orta gelir düzeyine sahip hamile kadınların yalnızlık düzeyinin yüksek olduğu saptanmıştır. Hamile kadınların yalnızlık düzeyinin çalışma, kaçıncı hamilelik, hamilelik haftası ve planlı/plansız hamilelik durumuna göre farklılık göstermediği saptanmıştır. Hamile kadınların yalnızlık düzeyinin pozitif yönde sosyal medya bağımlılığı yordadığı saptanmıştır. In this study, it was aimed to examine the relationship between social media addiction and the perception of loneliness during pregnancy, when there are physiological and psychological changes in the life cycle of women. At the same time, it was also aimed to examine whether the social media addictions of pregnant women differ according to various demographic characteristics (age, economic status, trimester, planned/unplanned pregnancy, number of pregnancies, educational status employment status). The sample of the study consists of 386 pregnant women living in Balıkesir and applying to family health centers. As data collection tools in the research; "Personal Information Form", "Bergen Social Media Addiction Scale (BSMBÖ)" and "UCLA Loneliness Scale" were used. In the study, it was determined that the social media addiction and loneliness levels of pregnant women were moderate. It has been determined that the social media addiction levels of pregnant women who are primary and secondary school graduates are low. It has been determined that women who are pregnant between 1-13 weeks have high social media addiction levels. It was determined that the social media addiction levels of pregnant women did not differ according to their income, employment, number of pregnancies, planned/unplanned pregnancy. It was determined that the level of loneliness of university graduate pregnant women was high. It has been determined that the loneliness level of pregnant women with middle income level is high. It was determined that the level of loneliness of pregnant women did not differ according to work, number of pregnancy, week of pregnancy and planned/unplanned pregnancy. It was determined that the loneliness level of pregnant women positively predicted social media addiction.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]