Beden eğitimi öğretmelerinin okul kültürü algıları ile mesleki performans yeterlilik düzeylerinin incelenmesi
Abstract
Araştırmanın temel amacı beden eğitimi öğretmelerinin okul kültürü algıları ile mesleki performans yeterlilik düzeylerini incelemektir. Diğer bir amaç ise beden eğitimi öğretmenlerinin bazı demografik özellikleri ile okul kültürü algıları ile mesleki performans yeterliliği arasındaki farklılığın değerlendirilmesidir. Çalışmanın evrenini Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenleri oluştururken örneklemini ise kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenen, İstanbul ili içerisinde görev alan toplam (n=329) beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmada online anketten yararlanılmıştır. Veri toplamak amacıyla Google Formlar platformu kullanılmıştır. Verilerin toplanması sürecinde, çalışma hakkında bilgi ve anketler sosyal ağlar aracılığıyla katılımcılara iletilmiştir. Çalışmalara katılan gönüllülerden kişisel bilgi formu, Okul Kültürü ve Beden Eğitimi Öğretmenleri Yeterlilik Ölçeği ölçeklerini cevaplamaları istenmiştir. Elde edilen veriler SPSS 25 paket programına aktarılarak, istatistiksel analiz olarak Independent Samples T-Test (Bağımsız örneklemler için t testi), One way ANOVA (Varyans Analizi) ve Pearson korelasyon analizinden faydalanılmıştır. Post-hoc analizi olarak LSD analizi tercih edilmiştir. Araştırmada anlamlılık düzeyi, .05 kabul edilmiştir. Sonuç olarak; cinsiyet değişkeninin okul kültürü; destek kültürü ve bürokratik kültür boyutlarında belirleyici değişken olduğu, mesleki yeterlik düzeyi; kişisel ve meslekî değerler- meslekî gelişim, öğrenme ve öğretme süreci, okul - aile ve toplum ilişkileri boyutlarında cinsiyet değişkenine göre farklılık bulunduğu belirlenmiştir. Yaş düzeyi artıkça destek kültürü ve bürokratik kültür düzeyinin artış gösterdiği, mesleki yeterlik düzeyi; öğrenciyi tanıma ve okul - aile ve toplum ilişkileri boyutunda yaş değişkeninin belirleyici bir rol üstlendiği anlaşılmaktadır. Öğretmenlerin mesleki tecrübeleri artıkça bürokratik kültür ve görev kültürü düzeylerinin azaldığı belirlenmiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki yeterlik düzeyi; kişisel ve meslekî değerler-meslekî gelişim, öğrenme ve öğretme süreci, öğrenmeyi, gelişimi izleme ve değerlendirme ve okul- aile ve toplum ilişkileri ile mesleki tecrübe değişkeni arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Okul değişkenine göre bürokratik kültür, kişisel ve meslekî değerler- meslekî gelişim, program ve içerik bilgisi boyutlarında farklılık olduğu belirlenmiştir. Rekreasyon bölümünden mezun olan öğretmenlerinin destek kültürlerinin daha iyi olduğu, kişisel ve meslekî değerler- meslekî gelişim ve öğrenme ve öğretme süreci boyutlarında mezun olunan bölüm değişkenine göre farklılık olduğu belirlenmiştir. The main purpose of the research is to examine the perceptions of school culture and professional performance competence levels of physical education teachers. Another purpose is to evaluate the difference between some demographic characteristics of physical education teachers, perceptions of school culture and professional performance Deciency. While Physical Education and Sports Teachers make up the universe of the study, a total of (n=329) physical education and sports teachers working in the province of Istanbul, determined by the easy sampling method, make up the sample. In this study, an online questionnaire was used. The Google Forms platform has been used to collect data. During the data collection process, information about the study and questionnaires were transmitted to the participants via social networks. Volunteers participating in the studies were asked to answer the personal information form, School Culture and Physical Education Teachers' Proficiency Scale scales. The obtained data were transferred to the SPSS 25 package program and Independent Samples T-Test (t test for independent samples), One way ANOVA (Analysis of Variance) and Pearson correlation analysis were used as statistical analysis. LSD analysis was preferred as the post-hoc analysis. The level of significance in the research, .05 is accepted. As a result, it has been determined that gender variable is the determining variable in the dimensions of school culture, support culture and bureaucratic culture, professional competence level, personal and professional values- professional development, learning and teaching process, school - family and community relations, there are differences according to gender variable. It is understood that as the age level increases, the level of support culture and bureaucratic culture increases, the level of professional competence; student recognition and school - family and community relations, the age variable assumes a decisive role. It has been determined that as the professional experience of teachers increases, the levels of bureaucratic culture and task culture decrease. It has been found that there is a significant difference between the professional competence level of physical education teachers; personal and professional values-professional development, learning and teaching process, monitoring and evaluating learning, development, and school-family and community relations, as well as the professional experience variable. Dec. According to the school variable, it was determined that there are differences in the dimensions of bureaucratic culture, personal and professional values- professional development, program and content knowledge. It was determined that the support cultures of teachers who graduated from the recreation department were better, there were differences in the dimensions of personal and professional values- professional development and the learning and teaching process according to the graduated department variable.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1219]