Uçuş Hareketliliği ile Covid-19 Yayılım İlişkisi: Balkanlarda Bir Araştırma
Abstract
Covid-19 virüsü ilk kez Çin’in Wuhan kentine ortaya çıkmış ve ardından dünya genelinde hızlı bir
yayılım göstermiştir. Salgın dünya genelinde benzeri görülmemiş bir kriz etkisi yaratırken, krizden en çok
etkilenen sektörlerin başında havacılık sektörü gelmektedir. Havacılık endüstrisinin sağladığı insan
hareketliliği Covid-19 virüsünün yayılması için bir tehdit olarak algılanmış ve söz konusu yayılımı
engellemek için hükümetlerin aldığı ilk önlemler, karantina uygulamalarının yanı sıra, ulusal ve uluslararası
seyahat kısıtlamalarının getirilmesi yönünde olmuştur. Hükümetler tarafından uygulanan yasaklar ve
kısıtlamaların etkisiyle havacılık endüstrisi ciddi bir talep düşüşüyle karşı karşıya kalmıştır. Bu durum
havacılık endüstrisinde faaliyet gösteren işletmeler için büyük oranda gelir kaybına yol açmış ve havacılık
işletmeleri zor durumlar yaşamıştır. Bu çalışmanın amacı, uçuş hareketliliği ve Covid-19 virüsünün yayılımı
arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışma kapsamında, dokuz Balkan ülkesinin her birinde ilk vakanın
görüldüğü tarihten itibaren 31 Aralık’a kadar gerçekleşen günlük uçuş trafiği ve Covid-19 vaka sayısı
arasındaki ilişki, korelasyon analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada gerçekleştirilen
korelasyon analizi için, Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından yayınlanan günlük vaka sayıları ve
EUROCONTROL tarafından yayınlanan günlük uçuş sayıları kullanılmıştır. Sırbistan, Karadağ ve Kosova
uçuş ve vaka sayısı ile ilgili günlük verilere ulaşılamadığı için bu çalışmanın kapsamı dışında bırakılmıştır.
Yapılan analiz sonucunda, uçuş hareketliliği ve Covid-19 yayılımı arasındaki ilişkinin ülkeler arasında
farklılık gösterildiği saptansa da genel olarak istatistiksel olarak anlamlı ancak çok zayıf bir ilişki bulunduğu
görülmüştür. Covid-19 virus first appeared in Wuhan, China, and then spread rapidly across the world. While
the epidemic has created an unprecedented crisis effect worldwide, the aviation industry is one of the
industries most affected by the crisis. Human mobility provided by the aviation industry was perceived as a
threat to the spread of the Covid-19 virus, and the first measures taken by governments to prevent this spread
were in the direction of imposing national and international travel restrictions as well as quarantine practices.
Due to the bans and restrictions imposed by governments, the aviation industry has faced a serious decline in
demand. This situation has led to a significant loss of income for businesses operating in the aviation industry
and aviation businesses have experienced difficult situations. The purpose of this study is to examine the
relationship between flight mobility and the spread of the Covid-19 virus. Within the scope of the study, the
relationship between daily flight traffic and the number of Covid-19 cases from the date of the first case to
December 31 in each of the nine Balkan countries was examined using the correlation analysis method. For
the correlation analysis performed in the study, the daily number of cases published by the World Health
Organization (WHO) and the daily flight numbers published by EUROCONTROL were used. Serbia,
Montenegro and Kosovo were excluded from the scope of this study as daily data on the number of flights
and cases were not available. As a result of the analysis, although it was determined that the relationship
between flight mobility and Covid-19 spread differs between countries, it was found that there was a
statistically significant but very weak relationship in general.
Volume
16Issue
3Collections
The following license files are associated with this item: