The role of services mix and value-based benefits on customer switching intention: A study on online food delivery services platforms
Abstract
Increased mobile technology adoption, the convenience of one-click shopping using mobile apps, and
the rise of the COVID-19 pandemic have shifted consumer preferences, habits, and priorities in their
communication, transaction, and consumption processes. As a reflection of these changes, the growth
of the online food delivery (OFD) market has gained tremendous momentum in the last couple of
years. Unlike physical store retail services and non-food item delivery services, OFD services require
adapting the retail service mix. This study aims to generate a holistic view of OFD service marketing
by determining the role of adapted OFD service mix elements in shaping consumers’ utilitarian and
hedonic value perceptions regarding the service provided, which may influence consumers’
satisfaction and switching intentions. The findings confirm the significant effect of OFD service mix
elements, namely quality, convenience, and price factors, on consumers’ utilitarian and hedonic value
perceptions. Utilitarian value perceptions positively influence customer satisfaction with OFD
services. On the other hand, results confirm no significant effect of hedonic value perceptions on
customer satisfaction. Increasing customer satisfaction levels related to OFD services negatively affect
consumers’ switching intentions. Artan mobil teknoloji kullanımı, mobil uygulamaları kullanarak tek tıkla alışveriş yapma kolaylığı ve
COVİD-19 salgınının yükselişi, iletişim, işlem ve tüketim süreçlerinde tüketici tercihlerini,
alışkanlıklarını ve önceliklerini değiştirmiştir. Bu değişikliklerin bir yansıması olarak, çevrimiçi
yemek teslimatı (OFD) pazarının büyümesi son birkaç yılda muazzam bir ivme kazanmıştır. Fiziksel
mağaza perakende hizmetleri ve gıda dışı ürün teslimat hizmetleriyle karşılaştırıldığında, OFD
hizmetleri perakende hizmet karmasının özel olarak uyarlanmasını gerektirmektedir. Bu çalışma,
OFD hizmet karması öğelerinin, tüketicilerin memnuniyetlerini ve hizmet sağlayıcı değiştirme
niyetlerini etkilemesi beklenen faydacı ve hedonik değer algılarını şekillendirmedeki rolünü
belirleyerek, OFD hizmet pazarlamasına bütüncül bir bakış açısı oluşturmayı amaçlamaktadır.
Araştırma bulguları, kalite, uygunluk ve fiyattan oluşan OFD hizmet karması unsurlarının,
tüketicilerin faydacı ve hedonik değer algıları üzerindeki önemli etkisini doğrulamaktadır. Faydacı
değer algıları, OFD hizmetlerine yönelik müşteri memnuniyetini olumlu yönde etkilemektedir. Diğer
taraftan, hedonik değer algılarının müşteri memnuniyeti üzerinde anlamlı bir etkisi tespit
edilememiştir. OFD hizmetlerine ilişkin müşteri memnuniyet düzeylerinin artması, tüketicilerin
hizmet sağlayıcı değiştirme niyetlerini olumsuz yönde etkilemektedir.
Volume
11Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: