Horuztepe, Bilal Fatih2025-07-232025-07-232025https://hdl.handle.net/11363/10117Danışman: PROF. DR. MUSTAFA ZAHİT SERARSLAN Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı Konu: İşletme = Business AdministrationBu çalışmanın amacı; sosyal ekonomik ağlarda gerçekleşen viral pazarlama ve reklamcılık uygulamalarının işletmelerin marka bilinirliği ve satın alma davranışlarına etkilerini, Ankara'da yaşan bireyler örneğinden hareketle değerlendirmektir. Bu bağlamda Ankara ili merkez ilçeleri olarak değerlendirilen Yenimahalle, Çankaya, Keçiören, Altındağ ve Mamak ilçelerinde yaşayan bireyler arasından rastgele örneklem yoluyla seçilen kişiler araştırmanın somut evreni olarak alınmıştır. Bu ilçelerde yaşayan bireylerden 627 kadın, 575 erkek olmak üzere toplamda 1202 kişi rastgele örneklem yoluyla seçilerek araştırma uygulanmıştır. Çalışmanın bulgular kısmında yer verilen bilgi ve veriler tarafımızdan geliştirilen "Sosyal Medya Kullanım Oranları ve Etkileri Ölçeği", "Viral Reklamlara Yönelik Tüketici Tutum Ölçeği", "Marka Bilinirliği Ölçeği", "Satın Alma Tarzı, Algılanan Kalite Ölçeği", ölçekleriyle toplanmıştır. Hazırlanan bütün ölçekler için öncelikli olarak pilot uygulamalar yapılmış ve elde edilen sonuçların pozitif yönde olduğu görülmüştür. Bununla birlikte hazırlanan çalışma doğrultusunda literatür taraması yapıldığında literatürde bu kapsamda bir çalışmanın yer almadığı görülmektedir. Bu yönüyle, hazırlanan çalışmanın literatürde eksik bir noktanın tamamlanmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışma için yapılan araştırmalardan elde edilen veriler SPSS paket programı dahilinde betimsel analiz yöntemleri, T Testi, ANOVA Testi, regresyon analizi, manovamultivariate analizi gibi yöntemlerle analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizi sonucunda viral pazarlama ve reklamcılık uygulamalarının marka bilinirliği ve tüketicilerin satın alma davranışı üzerindeki etkilerinin orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte belirtilen etki unsurunun kadın katılımcılarda erkek katılımcılara göre daha yüksek olduğu da ulaşılan sonuçlar arasındadır. Bununla birlikte katılımcıların yaşadıkları ilçeler arasında da, etki bakımından, anlamlı bir farklılık olduğu gözlenmiştir. Bu doğrultuda viral pazarlama ve reklamcılık uygulamalarının marka bilinirliği ve tüketicilerin satın alma davranışları üzerinde etkili olduğu söylenebilir.Theaim of this study is to evaluate the effects of viral marketing and advertising practices in social economic net works on the brand awareness and purchasing behaviors of the enterprises based on the example of individuals living in Ankara. In this context, individuals selected randomly from among the individuals living in Yenimahalle, Çankaya, Keçiören, Altındağ and Mamak districts, which are considered as centraldistricts of Ankara, were taken as concrete universe of there search. A Toplam of 1202 individuals (627 femalesand 575 males) living in these districts were randomly selected and the study was conducted. Thein formation and data included in the findings part of the study were collected by Social Media Usage Rates and Effects Scale, Consumer Attitude Scale for Viral Advertisements, Brand Awareness Scale, Purchasing Style, Perceived Quality Scale. For all the scales prepared, pilot applications were made and there sultsobtained were found to be positive. How ever, when the literaturere view is conducted in accordance with the study prepared, it is seen that there is no study in this scope in the literature. In this respect, the study is thought to contribute to the completion of a missing point in the literature. The data obtained from the researches were analyzed with descriptive analysis methods, T test, ANOVA test, regression analysis, manovamultivariate analysis within SPSS package program. As a result of thean analysis of the data obtained from the research, it was concluded that the effects of viral marketing and advertising practices on brand awareness and purchasing behavior of consumers were moderate. However, it is also observed that theim pact factor is higher in female participants than male participants. However, a significant difference was observed between the districts where the participants lived. In this respect, it can be said that viral marketing and advertising practices affect brand awareness and purchasing behaviors of consumers.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarka bilinirliğisatın almasosyal ağlarekonomik ağlarBrand awarenessacquisitionsocialnetworkseconomic networksSosyal ekonomik ağlar üzerinden gerçekleşen viral pazarlama ve reklamcılık uygulamalarının işletmelerin marka bilinirliği ile tüketicilerin satın alma davranışlarına etkisi: Ankara ilinde bir araştırmaThe effect of viral marketing and advertising applications on social economic networks on the brand awareness of businesses and the purchasing behavior of consumers: A research in AnkaraDoctoral Thesis