Ergenlerde mükemmeliyetçi benlik sunumunun özgüven ile ilişkisi
Abstract
Özgüven, Türkiye’ de ve diğer ülkelerde çocuk ve ergenlerin sosyal, bilişsel ve akademik olarak gelişmesinde önemli etki etmektedir. Bununla beraber çocuğun veya ergenin benlik gelişimi için özgüven derecesinin normal veya yüksek olması ergenin gelişimi için vazgeçilmezdir. Normal veya yüksek özgüvene sahip olan ergenler benlik kazanma süresinde kendisine çeşitli sorular yönlendirecek ve bu soruları da gerçek benlikleri doğrultusunda doğru cevaplandırarak kendilerini topluma oldukları gibi sunacaklardır. Bu durumun tersi olan düşük özgüvenli ergenler ise kendilerini olduğundan farklı algıladıkları için çevrelerine de kendisinde sahip olmadığı özelliklere bürünerek sahte benlik sunacaklardır. Bu çalışmanın amacı, lisede öğrenim gören ergenlerin özgüven ve mükemmeliyetçi benlik sunumu düzeyleri arasındaki ilişkileri incelemektedir. Araştırmada ayrıca öğrencilerin özgüven ve mükemmeliyetçi benlik sunumu düzeylerinin, fiziki görünüm algısı, cinsiyet, sınıf düzeyi, yaş, ekonomik gelir durumu algısı, ebeveyn tutumları algısı ve akademik başarı algıları açısından nasıl farklılaştığı incelenecektir. Çalışmada, İstanbul İli’ nde, Zeytinburnu İlçe’ sinde öğrenim gören 215 Anadolu lisesi öğrencilerinden oluşmaktadır. 107’si kız ve 108’i erkek öğrenciden oluşan öğrenciler 14 ile 16 yaş arasındadır. 104’ü lise birinci, 71’i lise ikinci ve 40’ı lise üçüncü sınıfta öğrenim görmektedir. Öğrencilerin sosyodemografik özellikleri bilgi toplama formu aracılığıyla belirlenmiştir. Öğrencilere özgüven ve ergenlerden mükemmeliyetçi benlik sunumu ölçeği uygulanmıştır. Özgüven Ölçeği, 33 maddeden ve iç özgüven şeklinde iki alt boyuttan oluşan beş seçenekli bir derecelendirme içermektedir. Diğer bir ölçek olan Çocuk ve Ergenlerde Mükemmeliyetçi Benlik sunumu Ölçeği 18 maddelik ve üç alt boyutlu( Mükemmeliyetçi öz- yükseltme, Hatanın gizlenmesi, Hatanın söylenmemesi) bir ölçme aracıdır. Çalışma verileri değerlendirilirken Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Sonuçlar 0, 95 güven aralığında, p< 0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Çalışmada elde edilen veriler; öğrencilerin öz-güven düzeyleri ile mükemmeliyetçi benlik sunumu düzeyleri arasında negatif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir (r= -.25, p < .01). Sonuçlar, literatüre dayalı olarak tartışılmış ve ileride yapılacak araştırmacılara katkıda bulunulmuştur. Self- confidence has an important impact on social, cognitive and academic growing of children and adolescents in Turkey and other countries. With this fact, having a high level of self- confidence is irrevocable for self- growing of children and adolescents. The adolescents, have a normal anf high self- confidence, will represent themselves to society as hheir own with asking themselves various questions and reply these questions rightly in a way of their own real ego during self- growing. Contrary, have a low self- confidence ones will represent to community fake egos with playing the role of specialties which they do not have because of perceiving themselves more different then they are. The purpose of this study is to analyze the relationships between the level of self- confidence and perfectionist self- presentations of adolescents who have training in high- school. Also how the level of self- confidence and perfectionist selfpresentations of students differentiate will be analyzed in a way of physical apperance sense, sexuality, class level, age, situation of economical income sense, parent attitudes sense, academically success sense. This study consist of 215 high school students train in Zeytinburnu Zühtü Kurtulmuş Anatolian High School. 107 of them are female and 108 of them are male who are between 14 and 16 ages. 104 students train in firsh class, 71 in second class and 40 in third class. Socio- demographic characteristics of the students have been determined with information gathering form. Self- confidence and perfectionist selfpresentations in adolescents scale have been applied to students. Self- confidence scale includes a rating system with five choice consist of two subdimension as 33 clauses and internal self- confidence. Other scale- perfectionist self- presentations in children and adolescents- is a rating tool has three subdimension as perfectionist self- sublimation, covering faults and not telling of faults. In the evaluation of results, correlation analysis is esed. Results are evaluated in 0, 95 confidence interval and p< 0, 05 confidence interval and p< 0, 05 significance level. Results of this study Show negative way and meaningfully relationship between level of self- confidence and level of perfectionist self- presentation ( r=. - 25, p
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [572]
The following license files are associated with this item: