Empowering The Future: Cultivating Sustainable Development in Unıversity Students
Abstract
Maintaining the world's livability depends heavily on increasing awareness of sustainable development. It
is the duty of education institutions to help people incorporate sustainable development into their daily
lives. In this study, being one of the most influential institutions in the education life of the people,
university level students’ sustainable development awareness was aimed to be investigated. Data, for this
major purpose were gathered through Sustainable Development Awareness Scale (Atmaca et al., 2019).
336 junior and senior level university students took part in the study on voluntary basis. The results of the
study showed that there is no significant difference between grades. Additionally, no significant difference
appeared among students of different faculties. The only significant difference was found between genders
in overall sustainability development awareness. However, when the difference between genders with
regards to subscales was analyzed, while social (p=,003) and environmental (p=,030) sustainability
development awareness appeared to be significantly different, no sufficient difference revealed with regards
to economy. Dünyanın yaşanabilirliğini sürdürebilmek büyük ölçüde sürdürülebilir kalkınma bilincinin artmasına
bağlıdır. İnsanların sürdürülebilir kalkınmayı günlük yaşamlarına dahil etmelerine yardımcı olmak eğitim
kurumlarının görevidir. Bu çalışmada halkın eğitim hayatındaki en etkili kurumlardan biri olan üniversite
düzeyindeki öğrencilerin sürdürülebilir kalkınma farkındalıklarının araştırılması amaçlanmıştır. Bu temel
amaca yönelik veriler Sürdürülebilir Kalkınma Farkındalık Ölçeği (Atmaca vd., 2019) aracılığıyla
toplanmıştır. Araştırmaya gönüllü olarak 336 birinci ve son sınıf üniversite öğrencisi katılmıştır.
Araştırmanın sonuçları, sınıflar arasında anlamlı bir fark olmadığını gösterdi. Ayrıca farklı fakültelerdeki
öğrenciler arasında da anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Tek önemli fark, genel sürdürülebilirlik
gelişimi farkındalığı açısından cinsiyetler arasında bulundu. Ancak alt ölçekler açısından cinsiyetler
arasındaki fark incelendiğinde sosyal (p=,003) ve çevresel (p=,030) sürdürülebilirlik kalkınma farkındalığı
anlamlı düzeyde farklı görünürken, ekonomi açısından yeterli bir farklılık ortaya çıkmamıştır.