Çalışma Hayatında Çok Boyutlu Bir Kavram Olarak Tevazu
Abstract
Tevazu kavramı; “kişinin, kendi imajını savunmak, onarmak ya da kendisini olduğundan daha iyi göstermek gibi bir
zorunluluk hissetmeksizin ve kendine ilişkin bilgileri çarpıtmaksızın, kendi gücünü/sınırlılıklarını gerçekçi olarak
görmeye istekli olması” şeklinde tanımlamaktadır. Alan yazınına bakıldığında, kavramın olumlu yönlerine dikkat
çeken çalışmaların varlığının yanı sıra, karanlık yönüne vurgu yapan araştırma sonuçlarının da olduğu görülmektedir.
Bu çalışmanın amacı; işyerinde tevazu kavramının çalışanlar açısından algılanma biçimlerinin değerlendirilmesi,
kavramın ortaya çıkmasına neden olabilecek bireysel/örgütsel öncüllerin tespit edilmesi, tevazu sahibi çalışanlara
yönelik tepkilerin belirlenmesi ve tevazunun, günümüzdeki çalışma dinamikleri üzerindeki olası etkilerinin ortaya
konulmasıdır. Nitel araştırma yönteminin tercih edildiği bu çalışmada, kolayda örnekleme yöntemiyle ulaşılan 15
kişiyle derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiş ve araştırmadan elde edilen veri, içerik analizi yardımıyla
çözümlenmiştir. Araştırma bulgularının, örgütsel davranış alanında az sayıda çalışmaya konu olan tevazu kavramının
kuramsal yapısını zenginleştireceğine ve çalışma yaşamındaki yöneticilere yön göstereceğine inanılmaktadır. Humility is defined as "the willingness to see one's own power/limitations as realistic, without feeling an obligation to
defend and without distorting information about oneself." This study aims to evaluate how the concept of humility is
perceived in the workplace from the point of view of employees, to identify the individual/organizational premises that
may lead to the emergence of the concept, to determine the reactions towards humble employees, and to reveal the
possible effects of humility on today's working dynamics.In this study, where the qualitative research method was
preferred, in-depth interviews were conducted with 15 people reached by convenience sampling, and the data obtained
from the research were analyzed with the help of content analysis.It is believed that the research findings will enrich
the theoretical structure of humility, which is the subject of few studies in organizational behavior and guide managers
in working life.