Solaris Film Afişinde Yer Alan Kültürel Kodların Göstergebilimsel Analizi
Abstract
Kültür kavramı geniş bir perspektifte ele alındığında görülecektir ki o sadece yazılı
ya da sözlü ürünlerden mütevellit değildir. Kültürün tevarüs edip saklanmasında -sözlü
ya da yazılı gelenek dışında- başka üretimler de dikkat çekmektedir. Bu ürünlerden en
önemlisi görsel nesnedir. İnsanlığın gelişim aşamalarını sadece yazılı ya da birtakım
sözsel aktarımlara dayandırmak hem kültürün içeriksel derinliğine haksızlık etmek hem
de uygarlık tarihini eksik okumak anlamına gelecektir. Görsel ürünlerin toplumsal
hafızada önemli bir yer tuttuğu bilinmektedir: özellikle eski çağlardan günümüze kadar
ulaşmış “mağara resimleri” bu duruma iyi bir örnektir. Bu bağlamda görsel nesneler,
kültürün sürdürülebilir olmasında oldukça önemli bir yere sahiptir. Görsel nesnelerin
faaliyet alanları ya da yetenekleri üç başlıkla izah edilebilir: İfade Etme, Anlamlandırma
ve Haber Verme. İfade Etme, insan varlığının kaçınılmaz bir veçhesidir, iletişimin de ana
temasını oluşturan ifade etme insan için elzem bir ihtiyaçtır. Anlamlandırma ise insanın
merak duygusundan feyz alır, kültürün ve uygarlığın en önemli aşamasını temsil
etmektedir. Haber verme, vicdani bir yükümlülüğün parçası olarak karşımıza çıksa da
Tarih biliminin Kültür fenomeniyle buluştuğu önemli bir alanı işgal etmektedir. Bu
faaliyet alanlarının toplandığı ve kodlandığı bir mecra olan Afiş, bu çalışmanın ana
mecrasına işaret etmektedir. Dolayısıyla afiş, tüm yeteneklerinin ötesinde kültürel bir
nesne olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, Rus yönetmen Andrey Arsenyeviç
Tarkovski’nin Solaris (1972) filmine ait afişte yer alan görsel ve dilsel kodların hangi
göstergeler üzerinden nasıl temsil edildiği Roland Barthes tarafından geliştirilen
göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle analiz edilmeye çalışılacaktır. İncelemede afişin
anlam katmanlarının iki farklı düzeyine değinilip düzanlam ve yananlam boyutları ele
alınacaktır. Düzanlam, afişte yer alan evrensel ve nesnel değerleri içermekte, yananlam
ise öznel ve kültürel değerlerin ön planda tutulduğu çözümleme düzeyidir. İkinci aşamada
afişin çözümlemesinden elde edilen bulgularla genel bir değerlendirme yapılarak afişte
yer alan kültürel kodlara değinilecektir. When the concept of culture is considered in a broad perspective, it will be seen
that it is not just a result of written or oral products. Other productions draw attention in
the inheritance and preservation of culture, apart from oral or written tradition. The most
important of these products is the visual object. To base the developmental stages of
humanity only on written or some verbal transmissions would mean both injustice to the
contextual depth of culture and an incomplete reading of the history of civilization. It is
known that visual products have an important place in social memory: especially "cave
paintings" that have survived from ancient times to the present are a good example of this
situation. In this context, visual objects have a very important place in the sustainability
of culture. The fields of activity or abilities of visual objects can be explained under three
headings: Expression, Meaning, and Reporting. Expression is an inevitable aspect of
human existence, and expression, which is the main theme of communication, is an
essential need for human beings. On the other hand, interpretation is inspired by human
curiosity and represents the most important stage of culture and civilization. Although
reporting comes across as a part of a conscientious obligation, it occupies an important
area where the science of History meets the phenomenon of Culture. Poster, which is a
medium where these fields of activity are collected and coded, points to the main medium
of this study. Therefore, the poster emerges as a cultural object beyond all its abilities. In
this study, it will be tried to analyze how the visual and linguistic codes in the poster of
the Russian director Andrey Arsenyevich Tarkovsky's movie Solaris (1972) are
represented through which indicators and how, using the semiotic analysis method
developed by Roland Barthes. In the review, two different levels of the meaning layers of
the poster will be touched on and the dimensions of denotation and connotation will be
discussed. Denotation includes the universal and objective values in the poster, while
connotation is the level of analysis in which subjective and cultural values are kept in the
foreground. In the second stage, a general evaluation will be made with the findings
obtained from the analysis of the poster and the cultural codes in the poster will be
mentioned.