Maske Çocuklarda Duygu Tanımayı Etkiler mi?: Duygunun Çeşidinin, Yaşın ve Ebeveyn Kaygısının Rolü
Abstract
Mevcut çalışma, 47-74 aylık 60 okul öncesi çocuğun maskeli yüzlerden duygu
tanıma performanslarını maskesiz yüzlerden duygu tanıma performanslarıyla
karşılaştırmış, ayrıca çocukların duygu tanıma performanslarını etkileyebilecek olan
duygunun çeşidi, duyguyu sergileyen kişinin yaşı ve ebeveynlerin sağlık kaygıları gibi
sosyal faktörlerin rolünü incelemiştir. Çocuklar duygu tanıma görevini tamamlamış,
ebeveynler ise Sağlık Anksiyetesi Ölçeği’ni doldurmuşlardır. Çocuklar maskesiz
yüzlerdeki duyguları maskeli yüzlerdeki duygulardan daha doğru tanımış; ancak
mutluluk, öfke, tiksinme, üzüntü ve korku arasından yalnızca üzüntüyü maskeli yüzlerden
maskesiz yüzlere kıyasla daha zor anlamışlardır. Çocuklar maskeli yetişkin yüzlerindeki
duyguları maskeli çocuk yüzlerindeki duygulardan daha doğru anlamış, ebeveynlerin
sağlık kaygısıyla çocukların maskeli yetişkinlerin duygularını doğru tanıma
performansları arasında olumlu ilişki ortaya çıkmıştır. Sonuçlar çocukların duygu tanıma
süreçlerinde maskenin yüzdeki ipuçlarını gizlediğini ve özellikle üzüntünün anlaşılmasını
güçleştirdiğini göstermiştir. Çocukların maskeli yetişkinlerin duygularını maskeli
çocuklarınkinden daha doğru tanımaları ve ebeveynlerinin sağlık kaygılarının maskeli
yüzlerden duygu tanımayla ilişkisi sosyal deneyimler ve duygu tanıma becerilerinin
bağlantılı olduğunu göstermiştir. This study compared 60 preschoolers’ (47-74 month-olds) emotion recognition
performance from masked vs. unmasked faces, and investigated whether the type of
emotion, age of the person displaying the emotion, and parental health anxiety are linked
with children’s emotion recognition scores. Children completed a computerized emotion
recognition task, and parents filled out The Health Anxiety Inventory. Overall, children
identified emotions better from unmasked vs. masked faces; however, from among
happiness, anger, disgust, sadness and fear, the only difference emerged in recognition of
sadness, as children identified sadness less accurately in masked than unmasked faces.
Moreover, children were more accurate when reading emotions from adults’ than
children’s masked faces, and their performance increased as a function of parents’ health
anxiety. In general, these findings pointed to the negative impact of facial masks on
emotion recognition and highlighted the critical role of children’s social experiences in
reading others’ emotions.