Çevrim İçi Yemek Siparişlerine Yönelik Beslenme Alışkanlıklarının ve Satın Alma Niyetlerinin Değerlendirilmesi
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı, tüketicilerin çevrim içi yemek siparişlerine yönelik satın alma niyetleri ile
beslenme alışkanlıkları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesidir.
Yöntem: Çalışma, 18-65 yaş aralığındaki 660 birey ile yürütülmüştür. Çevrim içi yemek siparişlerine
yönelik beslenme alışkanlıklarına yönelik sorular daha önce yapılan çalışmalardan yararlanılarak
hazırlanmıştır. Tüketicilerin çevrim içi yemek siparişlerini etkileyen faktörleri değerlendirmek amacıyla
daha önce yapılan anketlerin soruları uyarlanmıştır. İstatistiksel analizler SPSS 22.0 paket programı ile
yapılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların yarıdan fazlasının (%61,6) akşam çevrim içi yemek siparişi verdiği ve yüksek
oranda karbonhidrat ağırlıklı (%84,5) yemekleri tercih ettikleri saptanmıştır. Çevrim içi yemek siparişlerine
yönelik satın alma niyeti incelendiğinde; anketin tüm alt boyut puanlarının kadınlarda erkeklerden
istatistiksel olarak daha yüksek olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Kadınlarda ve tüm katılımcılarda, haftada
1-2 kez çevrim içi yemek siparişi veren bireylerin çevrim içi yemek siparişinin algılanan rahatlığı puanı, ayda
1-2 kez sipariş veren bireylerin puanından anlamlı olarak yüksektir (p<0,05). Kadınlarda ve tüm
katılımcılarda yeme arzusu alt boyutu ile beden kütle indeksi arasında çok zayıf derecede negatif ilişki
saptanmıştır (sırasıyla, r=-0,090, p=0,046; r=-0,116; p=0,003).
Sonuç: Çevrim içi yemek siparişi verme sıklığının algılanan rahatlık boyutu ile daha fazla olduğu için sipariş
verme sıklığının arttığı düşünülmektedir. Bireylerin sipariş vermelerinde bir etken olan yemek arzularının,
beden kütle indeksleri ile ilişkilendirildiği daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır. Aim: The aim of this study is to evaluate the relationship between consumers' purchase intentions for online
food orders and their dietary habits.
Method: The study was conducted with 660 individuals between the ages of 19-64 years. Questions about
the eating habits of online food orders were prepared by making use of previous studies. Questions from
previous surveys were adapted to evaluate the factors affecting consumers' online food orders. Statistical
analyses were performed with the SPSS 22.0 package program.
Results: It was determined that more than half of the participants (61,6%) ordered online food in the
evening and preferred high carbohydrate meals (84,5%). When the purchase intention for online food orders
was examined; all of the sub-dimension scores of the survey were found statistically higher in women than
in men (p<0.05). The perceived convenience score of online food ordering in individuals who order online
food 1-2 times a week was significantly higher than the score of individuals who order food online 1-2 times
a month (p<0,05). A very weak negative correlation was found between the food desire sub-dimension and
BMI value in women and all participants (respectively; r=-0,090, p=0,046; r=-0,116; p=0,003).
Conclusion: It is thought that the frequency of ordering food online increases as the frequency of ordering
food increases with the perceived convenience dimension. More studies are needed to correlate food desires,
which are a factor in individuals' ordering, with their body mass index.