Performans Ölçümünde Dengeli Ölçüm Kartı Sisteminin Kullanımı: Bir Üretim İşletmesinde Uygulama
Özet
Geleneksel performans ölçüm yöntemlerinin eksik kalması sonucunda, çok boyutlu
performans ölçüm yöntemleri, finansal verilerin yanı sıra finansal olmayan verileri
de kullanarak değerleme imkanı sunmaktadır. Dengeli Ölçüm Kartı da çok boyutlu
performans ölçüm yönetim sistemi olarak değer kazanmış ve strateji geliştirme ve
değerlendirme süreçlerinde temel bir araç haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı,
bir üretim işletmesinde, Dengeli Ölçüm Kartı’nın uygulanıp uygulanmayacağını
çalışanların bakış açısı doğrultusunda belirlemektir. Ayrıca Dengeli Ölçüm Kartı
kullanımının işletme çalışanlarında farklılık oluşturup oluşturulmayacağının tespit
edilmesi ve işletmede en çok önem verilen unsurların irdelenmesi, araştırmanın alt
amaçlarını oluşturmaktadır. Çalışmada performans ölçümünün öneminin
vurgulanması ve Dengeli Ölçüm Kartı’nın performans ölçümüne sağladığı katkının
ortaya çıkarılması üzerinde durulmuştur. İstanbul’da bir tekstil işletmesinde
çalışanların konuya ilişkin tutumlarını ölçmeye yönelik anket formu ile 26 kişiden
veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler frekans analizi ile ortalama, standart sapma
ve varyans olarak test edilmiştir. Dengeli Ölçüm Kartı’nın boyutlarına bakıldığında
en çok önem verilen boyutun “Öğrenme ve Gelişme Boyutu” olduğu (ortalama
4,0817), en az önem verilen boyutun ise, “İş Süreçleri Boyutu” olduğu (ortalama
3,6703) analiz sonucunda tespit edilmiştir. Buna göre çalışmada, incelenen
işletmenin üretim sürecinde “İş Süreçleri Boyutu” konusuna önem verilmesi ve
faaliyetlerin iyileştirilmesinin gerekliliği üzerinde durulmuştur. As a result of the lack of traditional performance measurement methods,
multidimensional performance measurement methods are methods that offer the
possibility of valuation using non-financial data as well as financial data. The
balanced measurement card has also gained value as a multidimensional
performance measurement management system and has become a basic tool in
strategy development and evaluation processes. This study aims to determine
whether a balanced measurement card should be applied in a production enterprise
from the point of view of employees. In addition, determining whether the use of
balanced measurement cards will make a difference in business employees and
examining the most important elements in business constitute the sub-objectives of
the research. The study focused on emphasizing the importance of performance
measurement and to reveal the contribution of the balanced measurement card to
performance measurement. Data were collected from 26 people with a
questionnaire to measure the attitudes of employees in a textile enterprise in
Istanbul on the subject. The obtained data were tested for mean, standard deviation,
and variance by frequency analysis. When looking at the dimensions of the
balanced measurement card, it was determined as a result of the analysis that the
most important dimension is the "Learning and Development Dimension" (average
4.0817), and the least important dimension is the "Business Process Dimension"
(average 3.6703). Accordingly, it was emphasized that the subject of "Business
Process Dimension" should be given importance in the production process of the
examined enterprise and the necessity of improving the activities.