Impact of Customer Value, Public Relations Perception and Brand Image on Customer Loyalty toward GSM Operators in Turkey
Abstract
This study investigates the effect of customer value, public relations perception
and brand image on customer loyalty towards GSM operators in Turkey.
Primary data were collected through an online survey from 360 participants.
Pearson correlation test and regression analysis were conducted to test the
study hypotheses. The findings of the study showed the existence of a strong
relationship between public relations and brand image, a moderate
relationship between public relations and customer value, and brand image
and customers value. Moreover, the findings showed that brand image is the
most significant factor affecting customer loyalty, followed by customer value
and public relations perception respectively. Bu çalışma, Türkiye'deki GSM operatörlerine yönelik olarak müşteri değeri,
halkla ilişkiler algısı ve marka imajının müşteri sadakati üzerindeki etkisini
araştırmaktadır. Birincil veriler, 360 katılımcıdan çevrimiçi bir anket
kullanılarak toplanmıştır. Çalışma hipotezlerini test etmek için Pearson
korelasyon testi ve regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın bulguları,
halkla ilişkiler ile marka imajı arasında güçlü bir ilişkinin varlığını, halkla
ilişkiler ile müşteri değeri arasında orta düzeyde bir ilişkinin varlığını ve
marka imajı ile müşteri değeri arasında yine orta düzeyde bir ilişkinin
varlığını göstermiştir. Ayrıca bulgular, müşteri sadakatini etkileyen en önemli
faktörün marka imajı olduğunu, bunu sırasıyla müşteri değeri ve halkla
ilişkiler algısının izlediğini göstermiştir.