Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorFidan, Aysu
dc.date.accessioned2024-02-21T20:25:27Z
dc.date.available2024-02-21T20:25:27Z
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/7074
dc.descriptionDanışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ HAYDEH FARAJİ Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı Konu: Psikoloji = Psychology Dizin: Bilişsel duygu düzenleme = Cognitive emotion regulation ; Olumlu sosyal davranış = Prosocial behavior ; Prososyal davranış = Prosocial behaviour ; Teknolojik bağımlılık = Technological dependenceen_US
dc.description.abstractBu araştırmada ortaokul öğrencilerinin sosyal beceri ve duygu düzenlemeleri ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Kullanılmış analiz yöntemi ilişki testleridir. Ortaokul öğrencilerinin internetle uzun zaman geçirmesi sonucunda internet bağımlılıklarının oluşabileceği sosyal becerilerinin etkilenebileceği ve duygu düzenlemeleri ile anlamlı bir farklılık olabileceği düşünülmüştür. Araştırmaya, 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Bağcılar ilçesinde eğitim görmekte olan, çalışmaya gönüllü olarak katılan ve ebeveynlerinin de bu katılımı onayladıkları 448 ortaokul öğrencisi dahil edilmiştir. Bu çalışmada, öğrencilerin internet bağımlılık düzeyini belirlemek için, 'İnternet Bağımlılık Ölçeği'; sosyal becerilerini ölçmek için, 'Matson Sosyal Beceri Ölçeği'; duygu düzenlemelerini ölçmek için, 'Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği' kullanılmıştır. Öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek için ise araştırmacı tarafından geliştirilen 'Sosyo-Demografik Bilgi Formu' kullanılmıştır. COVID-19 pandemi koşullarının neden olduğu aksaklıklar ve sağlık önlemleri nedeniyle daha çok katılımcıya ulaşabilmek adına hazırlanan ölçekler katılımcılara online olarak uygulanmıştır. Kullanılan ölçeklerden elde edilen veriler IBM SPSS Statistics (25) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre duygu düzenleme becerileri (en çok dışsal işlevsel olmayan) ve olumsuz sosyal davranış internet bağımlılığını yordamaktadır. Olumsuz sosyal davranışlar dışsal işlevsel olmayan duygu düzenlemenin internet bağımlılığını yordamasında kısmı aracılık rolündedir. Aynı şekilde içsel işlevsel olmayan duygu düzenlemenin internet bağımlılığını yordamasında olumsuz sosyal davranışlar aracı rol üstlenmektedir. Araştırma sonucunda internet bağımlılığı ile içsel işlevsel duygu düzenleme ve olumlu sosyal davranışlar arasında negatif yönde; dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme, içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme, dışsal işlevsel duygu düzenleme, olumsuz sosyal davranışlar ile pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Olumlu sosyal davranışlar ile içsel işlevsel duygu düzenleme ve dışsal işlevsel duygu düzenleme arasında pozitif yönde; dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme ve içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme ile negatif yönlü bir ilişki vardır. Olumsuz sosyal davranışlar ile içsel işlevsel duygu düzenleme ve dışsal işlevsel duygu düzenleme negatif yönlü; dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme ile içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmaktadır.en_US
dc.description.abstractIn this research, it was aimed to examine the relationship between social skills and emotion regulation of secondary school students and internet addiction. The quantitative research method was used in the research and it was designed in a relational screening model. The analysis method to be used is relationship tests. It was thought that as a result of secondary school students spending a long time with the internet, internet addiction might be occur, their social skills might be affected and there might be a significant difference with emotion regulation. With the widespread use of the internet, the concept of internet addiction emerged, and it was thought that the effects on secondary school students could be high because they could not reach sufficient maturity. It is thought that as a result of secondary school students spending a long time on the internet, internet addiction may occur, their social skills may be affected, and there may be a significant difference with emotion regulation. Secondary school students who study in Bağcılar district of İstanbul province in the 2021-2022 academic year, who volunteer and whose parents approved the attendence, participated in the research. In the study, the 'Internet Addiction Scale' was used to determine the internet addiction level of the students; to measure social skills, the 'Matson Social Skills Scale'; The Emotion Regulation Scale for Adolescents to used to measure emotion regulation. Were determine the demographic characteristics of the students, the 'Personal Information Form' developed by the researcher was used. The scales in the research prepared in order to reach more participants due to the disruptions and health measures caused by the COVID-19 pandemic conditions were applied online to the participants. The data obtained from the scales used were analyzed using the IBM SPSS Statistics program (25). According to the result of the research, emotion regulation skills, particularly external-dysfunctional ones, and negative social behaviors predict internet addiction. Negative social behaviors play a partial mediating role in the prediction of external dysfunctional emotion regulation on internet addiction. Similarly, negative social behaviors play a mediating role in the prediction of internet addiction by internal dysfunctional emotion regulation. As a result of the research, there is a negative relationship between internet addiction and internal functional emotion regulation as well as positive social behaviors; an important and significant positive correlation has been with external dysfunctional emotion regulation, internal dysfunctional emotion regulation, external functional emotion regulation, and negative social behaviors. There is a positive relationship between positive social behaviors and internal functional emotion regulation and external functional emotion regulation and there is a negative relationship between positive social behaviors and external dysfunctional emotion regulation and internal dysfunctional emotion regulation. Negative social behaviors are negatively related to internal functional emotion regulation and external functional emotion regulation, while there is a positive relationship between dysfunctional external emotion regulation and dysfunctional internal emotion regulation.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİnternet bağımlılığıen_US
dc.subjectSosyal becerien_US
dc.subjectDuygu düzenlemeen_US
dc.subjectInternet addictionen_US
dc.subjectSocial skillsen_US
dc.subjectEmotion regulationen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinde sosyal beceri, duygu düzenleme ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between social skills, emotion regulation and internet addiction in secondary school studentsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster