COVID-19 Pandemisi Sürecinde Eğitimcilerin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin, Kas İskelet Sistemi Şikayetlerinin Uyku, Yaşam Kaliteleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi
Abstract
Amaç: Bu çalışmanın amacı COVID-19 sürecinde ilk, orta ve yükseköğretim düzeyindeki eğitimcilerin kas
iskelet sistemi sorunları, fiziksel aktivite düzeyleri, uyku ve yaşam kalitelerini belirlemek ve bu parametreler
arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır.
Yöntem: Araştırma COVID-19 sürecinde yüz yüze, uzaktan ve dönüşümlü şekilde çalışan toplam 151
eğitimci ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara Tanımlayıcı Bilgi ve Sağlık Durumu Sorgulama Formu,
Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (UFAA)-Kısa Form, Genişletilmiş Nordic Kas İskelet Anketi (NMQ-E),
Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi (PUKİ) ve Kısa Form-12 Sağlık Ölçeği (KF-12) çevrim içi olarak
uygulanmıştır.
Bulgular: Eğitimcilerin en çok ağrı hissettiği bölge sırt bölgesi, en şiddetli ağrı hissettiği bölge ise bel bölgesi
olarak bulunmuştur. Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi sonucunda eğitimcilerimizin ortalama fiziksel
aktivite düzeyleri düşük bulunmuştur. Yapılan değerlendirmeler sonucunda katılımcıların fiziksel aktivite
düzeyleri ile KF-12 FK (Fiziksel Komponent) skorları arasında ve KF-12 FK ve KF-12 MK (Mental
Komponent) ile uyku kalitesi arasında istatistiksel açıdan anlamlı ilişki saptanmıştır (p<0,05). Çalışmaya
katılan eğitimcilerin tümünün PUKİ skoru 5’ten büyük olup uyku kaliteleri kötüdür. COVID-19 sürecinde
uzaktan ve yüz yüze çalışanların PUKİ skorları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edilmiştir
(p<0,05). Yüz yüze çalışan eğitimcilerin PUKİ ve KF-12 FK skorları arasında dönüşümlü ve uzaktan
çalışanlara göre istatistiksel açıdan önemli farklılık bulunmaktadır (p<0,05).
Sonuç: Eğitimcilerin kas-iskelet sistemi şikayetleri omurgaya odaklanmaktadır. Bu şikayetler uyku ve
yaşam kalitesini olumsuz şekilde etkilemektedir. COVID-19 pandemisi sürecinde eğitimcilerin fiziksel
aktivite düzeyleri yetersizdir ve uyku kaliteleri kötüdür. Yüz yüze çalışan eğitimcilerin yaşam ve uyku
kaliteleri uzaktan çalışanlardan daha yüksektir. Bu durum esnek/uzaktan çalışma sistemleri ve COVID-19 endişesi ile sokağa çıkma kısıtlamalarından kaynaklı olabilir. Bu nedenle aynı eğitimcilerin sürekli olarak
uzaktan çalışmalarının engellenmesi eğitimciler açısından faydalı olabilir. Aim: The aim of this study is to determine the musculoskeletal system problems, physical activity levels,
sleep quality and quality of life of primary, secondary and higher education level instructors during the
COVID-19 pandemic and to reveal the relationship between these parameters.
Method: The research was carried out with a total of 151 educators working face-to-face, distance and
rotation during the COVID-19 pandemic. The Descriptive Information and Health Status Questionnaire,
International Physical Activity Questionnaire-Short Form, Extended Nordic Musculoskeletal Questionnaire,
Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI), and Short Form-12 Health Survey (SF-12) were administered to the
participants online.
Results: Among the instructors, the most common area of pain was the upper back while the most severe
pain was reported in the lower back. As a result of the International Physical Activity Survey, the average
physical activity levels of our educators were found to be low. A statistically significant relationship was
found between the participants' physical activity levels and SF-12 PC (Physical Component) scores, and
between SF-12 PK and SF-12 MC (Mental Component) and sleep quality (p<0.05). All the educators
participating in the study had a PSQI score greater than 5 and poor sleep quality. A statistically significant
difference was observed in the PSQI scores between the instructors providing distance education and faceto-face education during the COVID-19 pandemic (p<0.05). There is a statistically significant difference
between the PSQI and SF-12 FC scores of educators working face-to-face compared to those working
rotationally and remotely (p<0.05).
Conclusions: Educators' musculoskeletal complaints focus on the spine. These complaints negatively
affect sleep and quality of life. During the COVID-19 pandemic, educators have insufficient physical activity
levels and poor sleep quality. The quality of life and sleep of educators working face-to-face is higher than
those working remotely. This may be due to flexible/remote working systems and curfews due to COVID-19
concerns. For this reason, it may be beneficial for educators to prevent the same educators from working
remotely.