The Effect of Geriatric Nursing Course on Determining Attitudes Towards the Elderly
Abstract
Aim: The study was conducted to define the effects of a geriatric nursing course on nursing students’
attitudes towards the elderly.
Method: The study was conducted in a quasi-experimental design with second-year students studying in
the Department of Nursing of a university. A total of 92 people participated in the study. Data were collected
online. SPSS 21 statistical software was used in the analysis of the data.
Results: Before taking the geriatric nursing course, 75% of the students stated that old age started over 65
years of age, while 87% stated that they started over 65 years of age after taking the geriatrics course
(p<0.05). At the same time, it was determined that 27% of the students had difficulty communicating with
elderly individuals before taking the geriatric nursing course, while only 17% had difficulty communicating
with elderly individuals after taking the geriatrics course (p<0.05). It was determined that the average pretest score of the students taking the geriatric nursing course was 123.55±15.86, the average post-test score
was 127.00±16.40, and the average scores between the pre-test and post-test showed a statistically
significant difference (p<0.05).
Conclusion: Geriatric nursing course strengthens students' communication with the elderly. It is
recommended to include geriatric nursing courses in all university curriculum in order to increase
knowledge skills and positive attitudes towards the elderly in nursing students. Thus, students who start
working as nurses can play an active role in improving patient outcomes such as hospital stays, reduced
readmission rates, and patient satisfaction in hospitalisations due to old age. Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerine verilen geriatri hemşireliği dersinin, yaşlılara yönelik tutumu
üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırma bir üniversitenin Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören ikinci sınıf öğrencileriyle yarı
deneysel desende gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya toplam 92 kişi katıldı. Veriler çevrimiçi olarak toplandı.
Verilerin analizinde SPSS 21 istatistik programı kullanıldı.
Bulgular: Geriatri hemşireliği dersi almadan önce öğrencilerin %75’i yaşlılığın 65 yaş üstü başladığını ifade
ederken geriatri dersini aldıktan sonra %87’si 65 yaş üstü başladığını ifade etmiştir (p<0,05). Aynı zamanda
geriatri hemşireliği dersi almadan önce öğrencilerin %27’si yaşlı bireylerle iletişim güçlüğü yaşıyorken
geriatri dersini aldıktan sonra sadece %17’sinin yaşlı bireylerle iletişim güçlüğü yaşadığı saptanmıştır
(p<0,05). Geriatri hemşireliği dersi alan öğrencilerin ön-test puan ortalamasının 123,55±15,86 son-test
puan ortalamasının ise 127,00±16,40 olduğu ön-test ile son-test arasındaki puan ortalamalarının
istatistiksel olarak anlamlı fark gösterdiği saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç: Geriatri hemşireliği dersi öğrencilerin yaşlılarla iletişimini güçlendirmektedir. Hemşirelik
öğrencilerinde bilgi beceriyi ve yaşlılara karşı olumlu tutumu artırmak için tüm üniversite müfredatlarına
geriatri hemşireliği dersi konulması önerilmektedir. Böylelikle hemşire olarak çalışmaya başlayan öğrenciler
yaşlılığa bağlı yatışlarda; hastanede kalış süresini, yeniden yatış oranlarının azalmasını ve hasta
memnuniyeti gibi hasta sonuçlarının iyileştirilmesinde etkin rol oynayabilir.