Küresel Havayolu İşbirliklerinin Girişimcilik Özellikleri: Üye Havayolu İşletmelerinin Misyon ve Vizyon İfadeleri Açısından Bir İnceleme
Abstract
Stratejik işbirlikleri gelişen ve değişen dinamik havacılık sektöründe havayolu
işletmelerinin ortak faaliyetlerde bulunma çabalarında karşılarına çıkmaktadır. Havayolu
işletmelerinin yer aldığı işbirliği anlaşmaları sürdürülebilir rekabet avantajı kazanma yolunda atılan
önemli adımlar olarak nitelendirilebileceği gibi üyelerine yol gösterici bir rol de üstlenmektedir. Bu
çalışmanın amacı, küresel havayolu işbirliklerinin (Star Alliance, Sky Team, One World) girişimcilik
özelliklerinin üyelerinin misyon ve vizyon ifadelerinin içerik analizi çerçevesinde incelenmesidir.
Araştırmanın verileri üç büyük küresel havayolu işbirliği üyesi olan 59 havayolu işletmesinden
toplanmıştır. Bu havayolu işletmelerinin büyük çoğunluğunun misyon ve vizyon ifadeleri web
sitelerinden bazıları ise e-posta aracılığıyla elde edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre; üç büyük küresel
havayolu işbirliğinin misyon ifadelerinde en çok geçen girişimcilik özelliğinin özgüven (kendine
güven) en az geçen girişimcilik özelliğinin ise risk alma olduğu tespit edilmiştir. Aynı şekilde vizyon
ifadelerinde en çok geçen girişimcilik özelliğinin liderlik, en az geçen girişimcilik özelliğinin ise risk
alma, yaratıcılık ve başarı olduğu belirlenmiştir. Strategic alliances emerge in the efforts of airline companies to engage in mutual activities
in the dynamic aviation sector that is developing and changing. Cooperation agreements involving
airline companies can be described as important steps towards gaining sustainable competitive
advantage, and they are undertaking a guiding role for their members. The aim of this study is to
examine the entrepreneurial characteristics of global airline alliances (Star Alliance, Sky Team, One
World) within the framework of content analysis of their members’ mission and vision statements. The
data of the study were collected from 59 airline companies that are members of the three major global
airline alliances. The mission and vision statements of the majority of these airline companies were
obtained from their websites and some of them via e-mail. According to the results of the analysis, it
can be revealed that the entrepreneurial characteristic mentioned the most in the mission statements
of the three major global airline alliances is self-confidence (self-confidence), and the entrepreneurial
characteristic that is the least mentioned is risk-taking. In the same way, it can be revealed that the entrepreneurial characteristic mentioned the most in the vision statements is leadership, and the
entrepreneurial characteristic that is the least mentioned is risk-taking, creativity, and success.