Yönetim Kuramlarında Denetim Fonksiyonu
Abstract
Yönetimin tipik-temel işlevleri arasında kabul edilen denetim, çalışanın iş ve
işleyişinin gözetimi, faaliyetlerin hal ve gidişatını izlemeyi, geçmiş-mevcut-gelecek
karşılaştırması yapmayı, öngörü ve projeksiyon oluşturmayı, gerekli durumlarda
adaptasyon sağlamak üzere uygun değişiklikleri yapmayı, para, zaman, insan gibi
kaynakların en iyi kullanımı ve etkili, verimli, etkin olmayı sağlamayı, hedeflere ne
derece ulaşıldığı, amaçların gerçekleşip gerçekleşmediğini kontrol etmeyi içerir.
Örgütlerin düzenli işleyebilmesi için denetim şarttır. Bu haliyle denetim, yönetimin
önemi bir parçası, unsurudur. Bu önem nedeniyle, “Denetim nasıl olmalıdır?”
sorusu kamu ve özel yönetim düzenlemelerinde ve dolayısıyla literatürde tartışma
konusu olmuş, farklı karşılıklar bulmuştur. Özellikle yönetim kuramları içerisinde
denetimin fonksiyonu farklı şekillerde ele alınmıştır. Bu çalışmanın amacı, Klasik,
Neoklasik, Modern yönetim kuramları çerçevesi altında yönetim kuramlarının
denetim fonksiyonunu nasıl ele aldığını ortaya koymaktır.
Bu makalede Klasik, Neoklasik ve Modern yönetim kuramlarını oluşturan
temel kuramcıların çalışmalarına başvurarak bir literatür incelemesi yapılmıştır.
İncelemenin sonucunda; Klasik yönetim kuramlarının insanın doğası gereği
çalışmayı sevmediği ve tembelliğe yatkın olduğunu varsayımının, denetimin
daha dar bir kontrol alanında olması sonucunu doğurduğu, Neoklasik yönetim
kuramlarında ise insan için çalışmak oyun kadar doğal kabul edildiği ve sorumluluk
almaktan kaçınmayacağı varsayıldığından, klasik kurama kıyasla daha esnek bir
örgüt yapısı ve denetim anlayışını öne çıkardığı görülmüştür. Modern yönetim
kuramlarında örgütlerin açık sistemler olarak kabul edilmesi sonucu denetim
sadece örgüt içi bir faaliyet olarak değil dış paydaşların da etkili olabildiği ve geri
bildirim mekanizması ile beslendiği bir işlev olduğu kabul edilmiştir. Dolayısıyla
yönetim yaklaşımlarındaki değişim, denetimin niteliği, sıklığı, kontrol araçları ve
kontrol alanının sınırlarını farklılaştırdığı tespit edilmiştir. Audit, which is accepted as typical-basic function of administration,
includes monitoring the work and functioning of the employee, monitoring the
state and course of activities, making past-present-future comparisons, foresight
and projection, making appropriate changes in order to adapt when necessary,
ensure the best use of resources such as money, time and people and to be
effective, efficient and effective; checking the extent to which the objectives are
achieved and whether the objectives are realized or not. Auditing is essential for
organizations to function properly. As such, auditing is an important part and
element of administration. Thus, the question “How should the audit be?” has
been the subject of both legal discussions in public and private organizations and
in the literature, and has found different answers. Especially within administrative
theories, the function of auditing has been handled in different ways. In this study,
it is discussed how administrative theories handle the audit function under the
framework of Classical, Neoclassical and Modern organizational theories. The
approaches of administrative theories will be compiled in particular.
In this study, a literature review was made by referring to the works of the
main theorists who formed the Classical, Neoclassical and Modern management
theories. Classical administrative theories assumed that people naturally dislike
work and are prone to laziness. The assumptions of the classical theory resulted
in the control being in a narrower control area. In neoclassical administrative
theories, working for people is accepted as natural as play and it is assumed that
they will not avoid taking responsibility. Neoclassical theory has emphasized a
looser organizational structure and control understanding compared to classical
theory. As a result of the acceptance of organizations as open systems in modern
administrative theories, it has been accepted that auditing is not only an activity
within the organization but also a function where external stakeholders can be
effective and fed by a feedback mechanism. As a result, administrative theories
have different approaches in terms of quality, frequency, control tools and the
boundaries of the control area.