Beden Eğitimı̇ ve Spor Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerı̇lerı̇ Öz-Yeterlı̇k Algıları
Abstract
Bu çalışmada, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik
algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma türü olan genel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırma grubu Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde 2018-2019 yılında öğrenim görmekte olan
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümü öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma verileri Kişisel Bilgi Formu
ve 21. Yüzyıl Becerileri Öz yeterlik Algısı Ölçeği ile toplanmıştır. Toplanan verilerin istatistiksel analizleri için
Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 22.0 bilgisayar paket programı kullanılmıştır. Sürekli değişkenlerin
normal dağılıma uygunluğu görsel (histogram ve olasılık grafikleri) ve analitik yöntemler (KolmogorovSmirnov/Shapiro-Wilk testleri) kullanılarak değerlendirilmiştir. Yapılan normallik analizleri sonucu sürekli
değişkenlere ait verilerden gruplar arasında normal dağıldığı saptanan verilerde iki grup arasındaki karşılaştırma
analizleri için Bağımsız Örneklem t-testi, çoklu grup karşılaştırmalarında ise One Way ANOVA kullanılmıştır.
Normal dağılıma uymayan verilerde ise bağımsız gruplar arasında kategorik değişkenler için yapılan karşılaştırma
analizinde ki-kare testleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularında beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğrencilerinin
21.yüzyıl becerileri öz-yeterlik algıları öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, akademik not ortalaması, mezun
oldukları lise türüne göre anlamlı farklılık göstermediği sonucuna ulaşılırken, lisansüstü eğitim yapma isteği
lehine anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ortaya çıkan bu sonuç, lisansüstü eğitim yapmak isteyen
öğrencilerin gelişimlerini sürdürmek, kendilerini geliştirmek ve akademik kariyer yapmak gibi amaçları olduğu
için diğer öğrencilere göre farkındalıklarının daha yüksek olduğu söylenebilir. The aim of the study was to examine the 21st century skills of physical education and sports teaching
department students by their self-efficacy perceptions. The research is in the general survey model, which is a
type of quantitative research. The population of the study consists of 141 students whose studying at the
Department of Physical Education and Sports Teaching in Ankara University Faculty of Sport Sciences in 2018-
2019. Personal Information Form was used and The data were collected by 21st Century Skills Self-Efficacy
Perception Scale. Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version 22.0 (SPSS Inc. Chicago, USA) was
used. Sample t-test was used for comparison analysis between two groups, also One Way ANOVA was used for
multiple group comparisons. Chi-square tests were used in comparison analysis for categorical variables between
independent groups. In the study findings, it was concluded that the 21st century skills self-efficacy perceptions
of physical education and sports teacher students did not differ significantly according to the students' gender,
grade level, academic grade point average, and the type of high school they graduated from, while it was concluded
that there was a significant difference in favor of desire to do graduate education. This result shows that students
who want to do postgraduate education have higher awareness than other students because they have goals such
as continuing their development, improving themselves and making an academic career.