Karayolu esnek yol üstyapılarında görülen yüzey bozulma türlerinin sürüş konforuna etkilerinin değerlendirilmesi
Özet
Çalışmada,
bitümlü sıcak karışım üstyapılarda oluşan
yüzey bozulmaları ile taşıt içerisinde maruz kalınan titreşim
değerleri arasındaki benzerlikler araştırılmıştır. Bu amaçla,
98 adet kesimde
yüzey bozulma verileri incelenmiş
ve
Paver
sistemine göre analiz edilmiştir. Her bir bozulmanın
türü, şiddeti ve miktarına göre üstyapı performansı üzerine
olan olumsuz etkisi düşülen değer (DD) yaklaşımı ile
normalize edilmiştir. Ayrıca üstyapı kesimlerinin mevcut
performansını ifade eden Üstyapı
Durum İndeksi (PCI)
değerleri hesaplanmıştır. Ardından araç içerisinde sürücü
koltuğu, orta aks üzeri ve sağ ön yolcu koltuğu olmak üzere
üç farklı noktaya yerleştirilen ivmeölçerler yardımıyla aynı
kesimlerde düşey doğrultudaki titreşim verileri
kaydedilm
iş ve ISO 2631
-
1 kodlu standarda göre analiz
edilerek titreşim değerlendirme parametreleri elde
edilmiştir. Taşıt içerisinde üç farklı noktada maruz kalınan
titreşim parametreleri ile bozulmaları ifade eden DD
verileri arasındaki benzerlik değerleri araştı
rılmış ve
kesimlerin PCI ile titreşim parametreleri arasındaki
değişimler görselleştirilmiştir. Yama ve çökme türü
bozulmaların diğerlerine nazaran sürüş konforu üzerinde
daha fazla olumsuz etkisinin olduğu görülmüştür. The study investigated the similari
ties between the surface
distresses in the bituminous hot mix pavements and the
vibration values exposed in the vehicle. To this end, surface
distress data in 98 sections were examined and analyzed
according to the Paver system. The adverse effect on
pavem
ent performance was normalized with the deducted
value (DD) approach according to the type, severity, and
amount of each distress. In addition, the Pavement
Condition Index (PCI) values expressing the current
performance of the pavement sections were calcu
lated.
Then, with the help of accelerometers placed at three
different points in the vehicle, namely the driver's seat, the
middle axle and the right front passenger seat, vertical
vibration data in the same sections were recorded and
analyzed according to
the ISO 2631
-
1 coded standard, and
vibration evaluation parameters were obtained. The
similarity values between the vibration parameters exposed
at three different points in the vehicle and the DD data
expressing the deterioration were investigated, and t
he
changes between the PCI and vibration parameters of the
sections were visualized. It has been observed that patching
and depression type distresses negatively affect ride
comfort than others.