Asseing The Effect of Product Innovations on Consumer Satisfaction: A Green Perspective
Abstract
This article is organized around the idea of scrutinizing the effect of product innovations on environmental satisfaction levels of consumers on products change. The
green product innovations are focused. The purpose of this study is to analyse the
relationship between environmental friendliness of products and consumers’ satisfaction level of the green products. Companies need to be aware of how customer’s
attitudes change and how the customer expectations through product innovations
can be managed. The question mostly asked are “Are the customers more aware of
the green products?” and “Do the existing green products in the market satisfy the
customer expectations?”. This study a scale by Suki (2015) was adapted and conducted over 206 respondents. The results was analysed by hierarchical regression.
According to the findings, the effect of green product purchase intention on green
product satisfaction was significant. İlgili makale müşterilerin çevresel tatmin seviyelerinin ürün değişimlerinden nasıl
etkilendiğini irdelemektedir. Araştırmada yeşil ürün inovasyonlarına odaklanılmış olup, amacı ise; ürünlerin çevre dostu oluşu ve yeşil ürünler için müşterilerin
sahip olduğu memnuniyet seviyeleri arasındaki ilişkiyi analiz etmektir. Şirketler,
müşteri tutumlarının nasıl değiştiği ve ürün değişimleri ile, müşteri beklentilerini
nasıl tatmin edecekleri hususuna vakıf olmalıdır. Çoğunlukla dile getirilen sorular
ise; “Müşterilerin yeşil ürünlere karşı olan farkındalıkları arttı mı? ve “Pazardaki
mevcut yeşil ürünler müşteri beklentilerini tatmin edebiliyor mu?” şeklindedir.
Araştırmada, toplam 206 kişi ile Suki’nin 2015 yılında çalışma**sında kullandığı
ölçekler uygulanarak elde edilen veriler kullanılmıştır. Hiyerarşik regresyon analizi sonuçları, yeşil ürün satın alma niyeti ile müşterilerin çevresel ürün satın alma
memnuniyetleri arasında pozitif anlamlı ilişki olduğunu göstermiştir.