Türkiye’de İnternet Bankacılığı ve Sosyal Medya Platformlarında İnternet Bankacılığı Hizmeti Sunan Yerli ve Yabancı Mevduat Bankalarının Veri Zarflama Analizi (Vza) ile Etkinlik Ölçümü
Özet
Bu çalışmada Türkiye’de faaliyette bulunan yerli ve yabancı mevduat bankalarının internet bankacılığı
ve sosyal medya platformlarında internet bankacılığı hizmeti analiz edilerek, Veri Zarflama Analizi
(VZA) ile etkinlik ölçümü yapılmıştır. Ele alınan mevduat bankalarının VZA ile etkinlikleri ölçülmesi
için şube sayısı, personel sayısı ve sermaye miktarı olmak üzere üç girdi değişkeni; mevduat miktarı
ve net kar olmak üzere de iki çıktı değişkeni literatürdeki çalışmalar incelenerek belirlenmiştir. Finans
sektöründeki yoğun rekabet nedeniyle, uygulamalarda etkinlik kavramı büyük önem taşımaktadır.
Araştırmamız kapsamında yer alan Yabancı Sermayeli 5 mevduat bankasının ve Özel Sermayeli 7
mevduat bankasının tümü İnternet Bankacılığı \ online bankacılık uygulamaktadır. Ancak, internet
bankacılığı hizmetinin sosyal medya hesapları üzerinden sunulup sunulmadığı incelendiğinde,
yabancı sermayeli 5 bankadan 2’sinin (%40), yerli sermayeli 7 mevduat bankasından ise 5’inin (%71)
bu hizmeti sunduğu görülmektedir. Diğer yandan, yabancı sermayeli ve yerli sermayeli mevduat
bankaları arasında, web sitesi yanında sosyal medya hesabı üzerinden de online bankacılık hizmeti
sunan bankaların etkinliklerinin, sosyal medya bankacılık faaliyetlerinde bulunmayan bankalara göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Dolayısıyla, sosyal medya platformlarının kullanımının mevduat
bankalarının etkinliğini artırmada önemli bir araç olduğu önemli bir olgu olarak ortaya çıkmaktadır. In this study, internet banking service of domestic and foreign deposit banks operating in Turkey and
Internet banking services of social media platforms were analyzed and efficiency measurement was
performed by Data Envelopment Analysis (VZA). Due to intense competition in the financial sector,
the concept of efficiency is of great importance in practice. With foreign capital 5 Deposit Bank and 7
Private Banks have all implemented Internet Banking online banking. However, when it is examined
whether the internet banking service is offered via social media accounts, only 2 (40%) of 5 deposit
banks with foreign capital and 5 (75%) of 7 privately-owned banks are applying Internet Banking in the
scope of our research. On the other hand, it has been determined that the efficiency of banks offering
online banking service among foreign and domestic banks, besides web site and social media account,
are higher than those of banks that do not have social media banking activities. Thus, the use of social
media platforms has emerged as an important tool in increasing the effectiveness of deposit banks.