Veri Zarflama Analizi (Vza) İle Türkiye’deki Zincir Tekno(Loji) Market Mağazalarının Etkinlik Ölçümü
Abstract
Günümüzde insan sayısının artmasıyla birlikte ortaya çıkan aşırı tüketim kıt
kaynakların etkin ve verimli kullanılmasını zorunlu kılmıştır. Veri Zarflama Analizi de söz
konusu kaynakların etkin kullanımını ölçerek etkin olmayan durumlar halinde bilgi veren
birçok kriterli karar verme yöntemidir. Artık küçük ve orta ölçekli teknoloji mağazalarının
yerini daha büyük ölçekle faaliyet gösteren zincir teknoloji market mağazaları almaktadır.
Ülkemizde işlem hacmi en büyük zincir teknoloji market mağazaları Teknosa, Bimeks, Media
Markt ve Vatan Bilgisayar’dır. Bu çalışmada aynı amaçlara sahip olan bu mağazaların
göreli etkinlikleri ve performansları aynı girdi (mağaza sayıları ve çalışan sayıları) ve aynı
çıktı (ciro) kullanılarak çok kriterli karar verme yöntemlerinden Veri Zarflama Analizi (VZA)
kullanılarak ölçülmüştür. Çalışma sonucunda elde edilen veriler kullanarak söz konusu
firmaların birbirlerine göre göreli etkinlikleri ve sektördeki konumları hakkında bilgi elde
edilecektir. Nowadays, excessive consumption which arises result of increasing people
number, obliges efficiently and effectively the usage of scarce resources. Data Envelopment
Analysis is a decision method including many criterias which informs about non-effective
situation by measuring effective usage of the resources. Chain technology grocery stores
shows a large scale activities supplant for the small and medium scale technology stores. In
Turkey, the chain technology markets, which it is known as Teknosa, Bimeks, Media Markt
and Vatan Computer, have the largest volume of transactions. In this study, relative
efficiency and performance of these stores share the same goals which have surveyed by using
same input(number of store and stuff) and same output (endorsement) through Data
Envelopment Analysis. Information about position in this sector and relative efficiency of
these firms have obtained by using this study results.