Twitter’da ve Çevrimiçi Bir Gazetede Yer Alan Nefret Söylemlerinin Karşılaştırılması: Suriyeli Mülteciler Örneği
Abstract
Günümüz toplumları incelendiğinde ve nefret söyleminin üretildiği mecralara bakıldığında yeni
medyanın bu konuda önemli bir yer tuttuğu görülmektedir. Yeni medyanın etkileşime açık olması,
bu alanı geleneksel medya karşısında ayrıcalığı olan bir konuma yükseltmektedir. Ancak bu mecraları
incelediğimizde denetimsiz yapıdan dolayı nefret söyleminin de yaygın ve orantısız bir şekilde
üretilmesine sebep olduğu görülmektedir. Çevrimiçi gazetelerde üretilen içerikler sosyal medya
mecralarının gündemini etkileyebilmekte ve bu şekilde toplum algısı şekillenebilmektedir. Çalışma
evreni kapsamında çevrimiçi gazetelerden Hürriyet gazetesinin ve Twitter’ın 2017 yılının son 6 ayı
içerisinde Suriyeli mülteciler ile ilgili yaptığı haberler ve Twitter’da atılan tweetler belirlenmiştir.
Bu doğrultuda nefret söyleminin hangi mecralarda sıkça üretildiği ve bu söylemlerin nasıl
gerçekleştirildiğini tespit etmek makalenin ana amacını oluşturmaktadır. Elde edilen bulgular
arasında Hürriyet Gazetesine kıyasla Twitter’da daha fazla nefret söylemi üretildiği görülmektedir.
Özellikle Twitter’ın etkileşimci yapısı ve Re-tweet gibi özellikleri doğrultusunda ortaya çıkan nefret
söylemlerinin hızla yayıldığı tespit edilmiştir. Araştırmada MAXQDA programı kullanılarak nitel
bir çalışma yapılmıştır. MAXQDA programı ile en çok tekrar eden kelimeler tespit edilerek haberlerin ve tweetlerin genel yapısı hakkında genel bir düşünceye ulaşılmıştır. Teun Van Dijk’in söylem
analizi yöntemiyle söylem analizi yapılmıştır. Tüm bu çalışmalar doğrultusunda yeni medyanın denetimi zor ortamının nefret söylemlerini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Özellikle çevrimiçi gazetelerde yer alan haberlerin gündemi belirlediği ancak nefret söylemlerinin sosyal medya kanallarında
üretildiği görülmektedir. When online newspapers and social media channels are considered, it is seen that new media has an
important place in this subject.The fact that the new media is open to interaction raises this area to a
high position in the face of traditional media. However, when we examine these articles, it is seen
that hate speech is produced in a widespread and disproportionate manner due to the uncontrolled
structure. Content produced in online newspapers can affect the agenda of social media circles and
this way society can be perceived. Within the scope of the study,online newspapers Hürriyet newspaper reports on Syrian refugees in the last 6 months of 2017 and tweets on Twitter are the universe of
working tweeters about Syrian refugees.in this direction, it is one of the aims of the article to determine in which circles hate speech is produced frequently and how these discourses are realized.Among
the findings, more hate speech was produced on Twitter. In particular, it has been determined that
the hate speech that has emerged in the direction of Twitter's interactivity structure and Re-tweet
has spread rapidly.A qualitative study was carried out using the MAXQDA program. With the
MAXQDA program, the most repetitive words were identified and a general idea about the general
structure of the news and tweets was reached. Teun Van Dijk's discourse analysis was conducted by
discourse analysis method. In the light of all these studies, it has been concluded that the control of
the new media increases the hate speech. Especially the news in the online newspapers determine the
agenda but the hate speech is produced in social media channels.