Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBozkurt Uzan, Şeyma
dc.contributor.authorAtalay, Kutluk
dc.date.accessioned2023-12-14T14:20:24Z
dc.date.available2023-12-14T14:20:24Z
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.issn2630-6212
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11363/6696
dc.description.abstractSon zamanlarda teknoloji ve bilgi sürekli olarak kendini yenilemektedir. Bu nedenle tüm sektörler doğru bilgiye ulaşmak için teknoloji sayesinde sayısız veriye ulaşabilmektedir. Bu kadar çok veri yığını arasından doğru, anlaşılır ve analiz edilebilir veriler seçebilmek oldukça zor bir konudur. Bu çalışmada da Kaggle adlı veri bilimi platformu tarafından paylaşılan veriler kullanılarak büyük veri analizi ve tahminleme süreçleri analizi gerçekleştirilmiştir. Ortaya çıkan analiz sonuçları sayesinde Netflix’de yer alacak yeni yapımların çalışmada yer alan parametreler bazında değerlendirilmesi mümkün olabilmektedir. Bunun yanında çalışmanın geliştirilmesine yönelik olarak tavsiye sistemleri için farklı ölçütler ve yöntemlerin kullanılabilir olduğu literatürde de görülmüştür.en_US
dc.description.abstractIn recent years, machine learning applications are being used in almost all areas of lives. The main benefits of using machine learning in marketing can be exemplified as follows; content creation, marketing budget optimization and recommendation systems. Recommendation systems are very important and useful when it comes to retaining the current customer. With the help of recommendation systems, companies can retain their customers by recommending their own products, services and contents. In this study, text mining, forecasting processes were carried out using the Netflix contents dataset shared by the data science platform called Kaggle. TfidVectorizer function was used to deal with text data while creating recommendation systems. Two different recommendation systems functions were created in this study. While first recommendation system function performs only based on title feature of the Netflix contents dataset, the second recommendation system function performs with title, director, cast, listed_in and description features. Thanks to the results of the analysis, it is possible to evaluate the new productions on Netflix on the basis of the features of Netflix contents dataset included in the study. The proposed recommendation system functions provide greater prediction accuracy than conventional systems in data mining. Espicially the recommendation system function that has been developed secondly with the name “get_recommendation_new” uses all features in Netflix contents dataset to recommend new contents to the users.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherSocial Science Development Journalen_US
dc.relation.isversionofhttp://dx.doi.org/10.31567/ssd.931en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBüyük Veri Analizien_US
dc.subjectKaggleen_US
dc.subjectTavsiye Sistemlerien_US
dc.subjectNetflixen_US
dc.subjectContent-Based Filteringen_US
dc.subjectData Miningen_US
dc.subjectMachine Learningen_US
dc.subjectRecommendation Systemsen_US
dc.titleTavsiye Sistemleri Algoritmaları Kullanılarak Bir Dijital Platformun İçerikleri İçin Yeni Öneriler Geliştirilmesien_US
dc.title.alternativeDeveloping New Suggestions for the Contents of a Digital Platform Using Recommendation Systems Algorithmsen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofSocial Science Development Journalen_US
dc.departmentİktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesien_US
dc.authorid0000-0003-3527-3730en_US
dc.authorid0000-0001-7441-5696en_US
dc.identifier.volume8en_US
dc.identifier.issue38en_US
dc.identifier.startpage187en_US
dc.identifier.endpage202en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.institutionauthorBozkurt Uzan, Şeyma


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster