Borsa İstanbul’da Yer Alan Bazı Sektör Endekslerinin Aylık İhracat Rakamlarına Etkisi: Robust Regresyon Modeli Uygulaması
Abstract
Menkul kıymet piyasasında önemli bir gösterge olarak kabul edilen
sektör endeksleri her bir sektörün durumu hakkında bilgi vermektedir.
Ulusal ve uluslararası piyasalarda faaliyet gösteren halka açık şirketlerin
halka arz ettikleri hisse senedi fiyatlarının artması ekonomik
faaliyetlerinin iyi bir seviyede devam ettiğini göstermekte ve bu durumda
bağlı bulundukları sektör endeksinde artışa sebep olmaktadır.
Liberalleşen ekonomi ve finansal piyasalar beraberinde şirketlerin
ihracata yönelmesine sebep olmaktadır. Artık şirketler büyüyebilmek için
sadece iç piyasada değil, uluslararası piyasalarda aktif olmak
durumundadır. Bu sayede şirketler ülkelerindeki ihracat oranlarını
yükselterek, ekonomiye büyük bir katkı sağlamaktadır. Sektör
endekslerinin bileşenleri olan şirketler değer kazandıkça, ihracat
oranlarını da üst seviyelere çıkarabilmektedir.
Bu çalışmada; sektör endeksleri ile ihracat rakamı arasındaki
ilişkinin varlığına ulaşmak için Türkiye’deki gıda, turizm ve finansal
endekslerine ait aylık değişimlerin, ihracat rakamları üzerindeki etkisi
Ocak 2000 – Mayıs 2018 dönemi aylık verileri kullanılarak test edilmiştir.
Yapılan araştırmada Çoklu Regresyon Analizi uygulanmış ancak
otokorelasyon sorunu olduğundan dolayı Dirençli Regresyon olarak
bilinen Robust Regresyon Modeli kullanılmıştır. Çoklu Regresyon
Modelinde turizm endeksinin ihracat rakamları üzerinde anlamlı bir
etkiye sahip olmadığına ulaşıldığından Robust Regresyon modelinin
ikinci aşamasında analize dâhil edilmemiştir. Yapılan analiz sonucunda gıda ve finansal endeksinin ihracat rakamları üzerinde pozitif yönlü ve
anlamlı bir etkiye sahip olduğuna ulaşılmıştır. Sector indices, which are considered as an important indicator in
the securities market, provide information on the status of each sector.
The increase in the stock prices offered to the publicly traded companies
in the national and international markets indicates that their economic
activities continue at a good level and this leads to an increase in the
sector index they are affiliated with. Liberalized economics and financial
markets cause companies to turn to exports. Now companies need to be
active not only in the domestic market but also in the international
markets in order to grow. In this way, the companies contribute to the
economy by increasing their export rates in their countries. As the
companies, which are the components of the sector indices, gain value,
they can also increase the export rates.
In this study; food in the sector index with Turkey to reach the
existence of the relationship between exports, tourism and financial
indices of monthly exchange of, the impact on export figures for January
2000 - were tested using the May 2018 period, the monthly data. Multiple
Regression Analysis was applied in the research, but because of the
autocorrelation problem, Robust Regression Model known as Resistant
Regression was used. In the Multiple Regression Model, the second phase
of the Robust Regression model was not included in the analysis since it
was concluded that the tourism index had no significant effect on the
export figures. As a result of the analysis, it was found that food and
financial index had a positive and significant effect on export figures.