İstanbul’daki Çin Restoranlarına Yönelik Yapılan Yorumların ve E-Şikâyetlerin Değerlendirilmesi
Abstract
Bu çalışmada İstanbul’da faaliyet gösteren Çin restoranlarına yönelik müşteri yorumlarının
ve şikâyetlerinin incelenerek, müşteri şikâyet konularının belirlenmesi ve işletmelere
yönelik çözüm önerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda
tripadvisor.com sitesinde İstanbul’daki Çin restoranlarına yönelik yapılmış olan yorumlar
nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Şikâyet
içerikli yorumlarda geçen şikâyet unsurlarının ağırlıklı olarak hangi temalar altında
yoğunlaştığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda müşteriler tarafından yapılan yorumların
%39’u şikâyet içerikli olduğu belirlenmiştir. Bu şikâyetler; ürün, fiyat, fiziki koşullar ve
hizmet kalitesi olmak üzere dört ana temadan oluştuğu görülmüştür. Restoran işletmeleri
ortaya çıkan şikâyet unsurları çerçevesinde iyileştirme yapmaları, gerekli önlemleri
almaları, müşteri şikâyetleri dikkate alınarak buna göre ürün ve hizmet tasarımına
gitmelidirler. In this study, customer comments and complaints about Chinese restaurants operating in
Istanbul were examined and it was aimed to determine customer complaint issues and to
develop suggestions for solutions to businesses. For the purpose of the study, comments on
Chinese restaurants in Istanbul on tripadvisor.com site were analyzed using qualitative
research methods and content analysis techniques. It has been determined in which cases
the complaints in the complainant comments are mainly concentrated under the themes. As
a result of the survey, 39% of the comments made by the customers were found to be
complaints. These complaints consist of four main themes: product, price, physical
conditions and quality of service. Restaurant operators should make improvements in the
frame of complaints, take the necessary precautions, and take into account customer
complaints and design products and services accordingly.