Kadavranın Donuk Metamorfozunda İzler Bakış ve Müstehcen-Bakış
Abstract
Kadavranın yaşam ve ölüm arasındaki anlamsız, tanımsız ve belirsiz konumuna odaklanan
bu metin; karşılıklı ilişkiyle belirlenen gündelik yaşamın içindeki ben, öteki, ben-olmayan
ilişkisini temel almaktadır. Ölü bedenin bozulma ve çürüme evresi, bir yandan kaçınılan bir
iğrençliği açığa çıkarırken diğer yandan da bozulmanın, içte olanın-dışa taşmasının tuhaf
çekiciliği kendisiyle karşı karşıya kalan kişinin bakışını avlamaktadır. Toplumda ben ve öteki
arasında bir kontrol mekanizması olarak açığa çıkan izler-bakış, kadavra/ben’in
yabancısı/canavarımsı olanla olan karşılaşmasında müstehcen-bakışa evrilmektedir. Julia
Kristeva’nın, Abject (İğrenç) kavramının ben ve öteki, ben ve ben’i dışlayan kadavra anlayışı
üzerinden ilerleyen düşünsel süreç, İvana Bašić’in “Abject Art” çalışmalarından örneklemelerle
sürdürülecektir. Bu noktada esas amaç iğrencin yaşamdaki karşılığının ölüm ve sanatla olan
ilişkisinin ne denli müstehcenlik yarattığı ve kendine yabancılaşmış olan insanın mevcut sınırları
aşmasında benzer etkiyi yarattığının sergilenmesidir. Ölüm ve çürümenin getirdiği donuk
metamorfoz hali, Bašić’in çalışmalarındaki kaygan ve sümüksü dokunun insan-canavar arası bir
metamorfoz geçişini sergilemesiyle eş hale gelmekte ve tanımsız ve anlamsız olan yaşamın içine
tehditkâr biçimde yerleşmektedir. This text focuses on the meaningless, undefined, and ambiguous position of the cadaver
between life and death. It is based on the self, the other, the non-self relationship in everyday life
determined by mutual relationship. The phases of the corruption and decay of the dead body, on
the one hand, reveals abominable abjection, while on the other hand, the strange appeal of the deterioration, the inner-outward, catches the eye of the person who faces him. The watching gaze
that emerges as a control mechanism between "I" and the "other" in society evolves into obscenegaze in the confrontation with the cadaver/stranger/monstrous one. The intellectual process of
Julia Kristeva's concept of Abject (Disgusting), which is based on the cadaver understanding that
excludes "I" and the "other", I and non-I, will be continued with examples from the works of
Abject Art by Ivana Bašić. At this point, the main purpose is to show how abject in life creates the
relationship with life and death in an obscene way and that art creates obscene and the same
effect on the alienated person's overcoming existing boundaries. The dull metamorphosis state
brought about by death and decay becomes synonymous with the slippery and slimy tissue in
Bašić's work, exhibiting a metamorphose between human and beast and settles threateningly into
a life that is undefined and meaningless.
Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: