Aradiller ve Aradilbilim
Abstract
Uluslararası iletişim için tasarlanmış planlı diller, 19. yüzyılın sonundan beri pek çok
dilbilimciyi meşgul etmiştir. Bu yazımızda, söz konusu dillerin incelemesini ve planlamasını
konu edinen interlinguistik (aradilbilim) dalını tanıtıyoruz. Dilbilim içerisinde planlı dillerin
statüsü aradilbilim literatürünün en önemli isimleri üzerinden tartışılacak, bu alanın kısa bir
tarihçesi ile güncel panoraması sunulacaktır. Dilbilimcilerin aradillere yönelik çatışan tutumu,
dilbilimin nesnesi (doğal veya insan yapımı) ve yöntembilimi (betimleyici veya yapıcı) üzerine
daha derin görüş ayrılıklarına işaret etmektedir. Bu yönüyle aradilbilimle ilgili tartışmaların, dil
biliminin düşünsel temellerini aydınlatmaya yardımcı olacağı görüşündeyiz. Güncel aradilbilim
çalışmalarının ışığında planlı diller, uluslararası örgütlerde adil iletişim sağlamak ve küresel dil
hegemonyasını zayıflatmak için üzerinde durulmaya değer bir seçenek olarak belirmektedir. Since the late 19th century, a significant number of linguists considered the
question of planned languages designed for international communication. In this essay, we
introduce “interlinguistics”, the branch of linguistics that studies these languages. Linguistic
status and value of planned languages will be discussed through notable figures in the history of
interlinguistics, and a brief history of the discipline will be provided with an outline of its latest
state. The conflicting attitude of linguists toward interlanguages indicates a deeper divergence of
views on the subject (natural versus man-made) and methodology (descriptive versus
constructive) of linguistics. Thus, debates on interlinguistics help us clarify the intellectual
foundations of the science of language. In the light of contemporary interlinguistics, planned
languages appear as a reasonable strategy to ensure fair communication in international
organizations and a possible antidote to linguistic hegemony.
Volume
10Issue
19Collections
The following license files are associated with this item: