Turizm Sektöründe Veri Madenciliği
Abstract
Teknolojik gelişmelere bağlı olarak veri üretimi katlanarak artmaktadır. İnternet kullanımı,
insanların etkileşimlerine bağlı olarak sosyal medya ve internete bağlı cihazlar, veri üretimini
artıran etkenlerdir. Yığınla verinin oluştuğu dijital dünyada bu veri yığınları depolanmakta veya
anlık olarak akmaktadır. Bu veri yığınlarından potansiyel bilgiyi çıkarmak amacıyla yapılan
işlemler silsilesi, veri madenciliği olarak adlandırılmaktadır. Veri madenciliği, günümüzde her
alanda etkin bir biçimde kullanılmaktadır. Veri Madenciliğinin kullanıldığı alanlardan biri de
turizmdir. Turizmde müşterilere ilişkin kişisel veri, tüketim alışkanlıkları, aylara göre turist
hareketliliği, konaklama süresi ve müdavimliğe ilişkin birçok veri bulunmaktadır. Veri yığınları,
“Veri Madenciliği” süreci ile işlenerek müşteri profili belirleme, pazarlama stratejileri geliştirme,
e-ticaret seçenekleri belirleme, süreç yönetimi, lojistik yönetimi, müşteri memnuniyetini artırma,
seyahat güzergahları belirleme, hizmet kalitesini artırma gibi bir dizi temel işlev için
kullanılabilmektedir. Bu araştırmada 2015-2019 yılları arasında turizm sektöründe yapılan veri
madenciliği çalışmaları incelenmiştir. Bu çalışmaların yıllara, ülkelere, kullanılan modele,
yayımlandıkları dergilere, veri kaynaklarına ve çalışma konularına göre incelenmiştir.
Araştırmanın sonuçlarına göre en çok makale, 2019 yılında yayımlanmıştır. Son iki yılda bu
çalışmaların arttığı söylenebilir. En çok araştırma yapılan ülke Çin olduğu görülmektedir.
Uygulama çalışmalarında tahmin edici ve tanımlayıcı modellerin oranı birbirine yakındır. En çok
çalışılan konular, turist memnuniyeti ve müdavimlik, turist seyahat davranışlarını, kararlarını
belirlemek ve turistler için gezinti, tur rotası belirleme ve önerilerdir. Technological developments are increasing by multiplying data production. Internet use, social
media interactions of people and internet-connected devices are factors that increase data
production. In the digital world where the data is stored with the stack, these data stacks are
stored or flowed instantaneously. The series of transactions made to extract potential information
from these data stacks is called Data Mining. Data mining is used effectively in every field today.
One of the areas where Data Mining is used is tourism. There are many data regarding personal
data, consumer habits, tourist mobility by months, duration of stay and regularity in tourism.
Data stacks can be used for a number of basic functions such as customer profile determination,
developing marketing strategies, choosing e-commerce options, process management, logistics
management, increasing customer satisfaction, determining travel routes, improving service
quality by processing with the Data Mining process. In this research, data mining studies in the
tourism sector between 2015-2019 have been examined. These studies were examined according
to years, countries, models used, journals, data sources, and study topics. According to the results
of this study, most articles were published in 2019. It can be said that studies of DM on Tourism
have increased in the last two years. It is seen that the most researched country is China. The
proportion of predictive and descriptive models in application studies is close to each other. The
most studied topics are tourist satisfaction and regularity, determining tourist travel behaviors,
decisions, and touring, touring and suggestions for tourists.
Volume
4Issue
4Collections
The following license files are associated with this item: