Müzelerde Çocuklara Yönelik Uygulamaların Ziyaretçi Deneyimi Kapsamında Değerlendirilmesi: Sivas Arkeoloji Müzesi
Abstract
Günümüzde müzelerin sergileme, koruma ve araştırma işlevlerinin yanı sıra ziyaretçi ile iletişim
kurma işlevini de yerine getirdikleri görülmektedir. Özellikle bazı müzelerde çocuklar için çeşitli
öğrenme ve eğlenme olanakları sağlayan uygulamalara ve etkinliklere rastlanmaktadır.
Dolayısıyla, ziyaretçi deneyimi üzerinde yalnızca müzenin sahip olduğu fiziksel faktörler değil;
ziyaretçilerle olan iletişim ve müze personelinin profesyonelliği gibi unsurlar da etkili
olmaktadır. Sivas Arkeoloji Müzesi’ni ziyaret eden 18 yaş ve altı çocukların evreni temsil
oluşturduğu araştırmada; müzenin ve müzedeki çocuklara yönelik uygulamaların ziyaretçi
deneyimi kapsamında nasıl değerlendirildiğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma
bulguları doğrultusunda müzenin sahip olduğu fiziksel koşulların genel olarak elverişli olduğu;
ancak sergilenen eserlerle ilgili yapılan açıklamaların yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Diğer taraftan müzede ziyaretçileri yönlendirebilecek, müze ve eserler hakkında kapsamlı bilgi
verebilecek bir müze görevlisinin olmaması da eleştirilmiştir. Müzede düzenlenen etkinlikler
arasında en fazla ilgi çeken etkinliğin sikke basımı olduğu ve müze ziyaretinin sosyalleşmeye,
toplumla uyum sağlamaya ve en fazla da eğitime katkıda bulunduğu belirlenmiştir. Today, it is seen that museums fulfill functions of exhibiting, preserving and researching as well
as communing with visitors. Especially, in some museums, applications and activities providing
various learning and entertainment opportunities for children are encountered. Therefore, it is
not only physical factors that the museums have on the visitor experience but also the factors
such as communication with visitors and professionalism of museums’ staff are also effective on
visitor experience. In the research which children are 18 years old or under visiting Sivas
Archeology Museum constitutes the universe, it is aimed to reveal how the museum and its
applications for children are evaluated within the scope of visitor experience. In line with the
research findings, the physical conditions of the museum are generally favorable; however, it was
concluded that the explanations about the exhibited works were not sufficient. On the other hand,
the absence of museum officials who can guide visitors to the museum and provide
comprehensive information about the museum and its artifacts has also been criticized. It has
been determined that the most attractive activity among the activities organized in the museum
is coin printing and that the museum visit contributes to socialization, adaptation to the society
and education.
Volume
4Issue
4Collections
The following license files are associated with this item: