İşyerinde Sosyal Medya Kullanımı Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması
Abstract
Bu çalışma, işyerinde sosyal medya kullanımının olumlu ve olumsuz etkilerini, ilgili
alt faktörleriyle (boyutlarıyla) değerlendirmek üzere oluşturulmuş olan, “İşyerinde Sosyal
Medya Kullanımı: İkili Etkilerin İncelenmesi” ölçeğinin Türkçe literatüre kazandırılması
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Literatürde sosyal medya kullanımına ilişkin çalışmalar bulunmaktadır. Fakat Türkiye’de bulunan literatürde, “işyeri” özelinde sosyal medya kullanımını ölçen bir ölçek çalışması geliştirilmemiştir. Bu kapsamda, ölçekte bulunan 5 alt boyuta
ait 22 soru Türkçe’ye uyarlanmıştır. Burada yapılan araştırmada ise, KFA ve DFA’nın sonucu olarak, 6 alt boyutta 21 sorulu bir yapı ortaya çıkmıştır. Türkçeye uyarlaması yapılan ölçeğin geçerlilik ve güvenirlilik çalışmaları için 335 bireyden elde edilen verilerle çalışılmıştır. “İşyerinde Sosyal Medya Kullanımı Ölçeği”nin örneklem hacminin yeterliliği açısından
değerlendirildiği, KMO testi değeri 0.82 bulunmuştur. “İşyerinde Sosyal Medya Kullanımı
Ölçeği”nin iç tutarlılık güvenirliliğini ölçmek için Cronbach Alpha değerine bakılmış ve
0.83 bulunmuştur. Geçerlilik ve güvenirlilik çalışmalarına ilişkin bulgular “İşyerinde Sosyal
Medya Kullanımı Ölçeği”nin geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir. This study was carried out in order to bring the “Social Media Use in the
Workplace: A Study of Dual Effects” scale into the Turkish literature, which was developed
to evaluate the positive and negative effects of social media use in the workplace with
its relevant sub-factors (dimensions). There are studies on the use of social media in the
literature. But in the literature in Turkey, work has not been developed on a scale that
measures the use of social media in the “workplace”. In this context, 22 questions of 5 subdimensions included in the scale were adapted to Turkish. In the research conducted here,
as a result of EFA and CFA, a structure with 21 questions in 6 sub-dimensions emerged. For
the validity and reliability studies of the scale adapted to Turkish, the data obtained from
335 participants were studied. The KMO test value was found 0.82 which the “Social Media
Use The scale at the Workplace” evaluated in terms of the adequacy of the sample volume.
To measure the internal consistency reliability of the “Social Media Use in the Workplace
Scale”, the Cronbach Alpha value was examined and found 0.83. Findings regarding
validity and reliability studies show that the “Social Media Use in The Workplace Scale” is
a valid and reliable means.
Volume
23Issue
44Collections
The following license files are associated with this item: