IEEE 802.11 MAC Protokolünün VANET ağlardaki performans modellemesi ve analizi
Abstract
IEEE 802.11 standardı, araçsal tasarsız ağlar (Vehicular Ad Hoc Networks, VANETs) için ortam erişim
kontrolü (Medium Access Control, MAC) ve fiziksel (PHY) katmanının özelliklerini tanımlamaktadır. IEEE
802.11 standardında, dağıtılmış koordinasyon işlevi (Distributed Coordination Function, DCF) MAC
katmanında kullanılan bir tekniktir. DCF, ortama erişmek için çarpışmadan kaçınma ile taşıyıcı duyarlı çoklu
erişim (Carrier Sense Multiple Access with Collision Avoidance, CSMA/CA) tekniğini kullanmaktadır.
Ayrıca, gönderim isteği (Request To Send, RTS)/ gönderime uygun (Clear To Send, CTS) mekanizması gizli
araç düğümleri problemlerinin üstesinden gelmek için kullanılır. CSMA/CA ve RTS/CTS mekanizmalarının
algoritmaları sunulmuştur. Markov zincir modeline dayalı analitik analiz, performansı araştırmak için
sunulmuştur. Araç hızı, araç yoğunluğu, çekişme penceresi (Contention Window) ve yeniden iletim limiti
(Maximum Retransmision Limit) gibi performansı etkileyebilecek parametreler göz önünde
bulundurulmuştur. Performans ölçüleri ve parametreleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Veri hızı, paket
bırakma oranı (Packet Dropping Rate, PDR) ve gecikme ifadeleri elde edilmiştir. Ayrıca, benzetim sonuçları
ile performans analizi doğrulanmıştır. CSMA/CA ve RTS/CTS mekanizmalarının karşılaştırılması
sunulmuştur. The IEEE 802.11 standard defines the specifications of the media access control (MAC) and physical (PHY)
layers for vehicular ad hoc networks (VANETs). In IEEE 802.11, distributed coordination function (DCF)
is the fundamental access technique, which employs a carrier sense multiple access with collision avoidance
(CSMA/CA) mechanism to access the medium. In addition, request to send (RTS)/ clear to send (CTS)
mechanism is used to overcome hidden vehicular nodes problem. In this paper, an analytical model is
developed to evaluate the performance of the IEEE 802.11 MAC for VANETs. The algorithm of CSMA/CA
and RTS/CTS mechanism are presented. Markov chain model based analytical analysis is presented to
investigate the performance. Parameters that can influence the performance such as vehicles velocity, vehicle
density, contention window size, maximum retransmission limit etc. are considered. The relationship
between the performance metrics and parameters are derived. Throughput, packet dropping rate (PDR) and
delay expressions are obtained. Moreover, numerical results are demonstrated to verify the analysis. The
comparison between CSMA/CA and RTS/CTS access mechanisms is presented.
Volume
35Issue
3Collections
The following license files are associated with this item: