Turkish Adaptation of the Scale of the Attitudes to Patient Safety: Nursing Student Sample
Özet
Objective: Medical errors are very important problems in all health
institutions around the world. Creating a patient safety culture is
very important in reducing medical errors. Nurses have a special
importance in terms of maintaining patient safety. Knowledge,
skills and attitudes that can help improve patient safety and reduce
medical errors can be gained through nursing education. There is no
valid and reliable tool to measure nursing students’ attitudes towards
patient safety culture. The aim of the research was to investigate
whether the Turkish version of the patient safety attitude scale was a
valid and reliable tool for nursing students.
Methods: The study, which was designed methodologically, was
carried out between February and April 2019. It was conducted with
third- and fourth-year students (n=226) in the nursing department
of a private university in Istanbul after obtaining ethical approval
and institutional permissions.
Results: According to the results of the analysis, it was found
that the original scale did not generally comply with the factor
structure. The scale was composed of 22 items and 4 factors. The
total variance of the scale was 65.14%. As a result of the reliability
analysis, Cronbach’s alpha coefficient of the scale was calculated as
0.91.
Conclusion: The scale that was developed by Carruthers et al. in
2009, was found to be a valid and reliable measurement tool that
could be used to measure the attitude of nursing students towards
patient safety in Turkey. Amaç: Tıbbi hatalar, dünyadaki tüm sağlık kuruluşlarında çok
önemli bir sorundur. Hasta güvenliği kültürü oluşturmak tıbbi
hataların azaltılmasında çok önemlidir. Hemşireler hasta güvenliğini
sağlamada özel bir öneme sahiptir. Hemşirelik eğitimi ile hasta
güvenliğini artırmaya ve tıbbi hataları azaltmaya yardımcı olabilecek
bilgi, beceri ve tutumlar kazanılabilir. Hemşirelik öğrencilerinin
hasta güvenliği kültürüne yönelik tutumunu ölçmek için geçerli ve
güvenilir bir araç yoktur. Araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencileri
için hasta güvenliği tutum ölçeğinin Türkçe versiyonunun geçerli ve
güvenilir bir araç olup olmadığını araştırmaktır.
Yöntemler: Metodolojik olarak tasarlanan çalışma, Şubat-Nisan
2019 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırma, İstanbul’da
bir özel üniversitenin hemşirelik bölümünde okuyan üçüncü ve
dördüncü sınıf öğrencileri (n=226) ile etik onay ve kurum izni
alınarak yürütülmüştür.
Bulgular: Analiz sonuçlarına göre orijinal ölçeğin genel olarak
faktör yapısına uymadığı görülmüştür. Ölçek, 22 madde ve 4
faktörden oluşmaktadır. Ölçeğin toplam varyansı %65,14’tür.
Güvenilirlik analizi sonucunda ölçeğin Cronbach alfa katsayısı 0,91
olarak hesaplanmıştır.
Sonuç: İki bin dokuz yılında Carruthers ve ark. tarafından
geliştirilen ölçeğin, Türkiye’deki hemşirelik öğrencilerinin hasta
güvenliğine yönelik tutumlarını ölçmek için kullanılabilecek geçerli
ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu bulunmuştur.
Cilt
10Sayı
4Bağlantı
https://hdl.handle.net/11363/6148Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: