İç Mekân Kurgusunda Mobilya ve Mekân Kompozisyonu İlişkisi
Abstract
Mobilyaların ve mekânların başlangıç ve gelişim sürecine bakıldığında yerleşik düzene geçilmesi ile başladığı görülmektedir. İşleve
göre iç mekânın ve mobilyaların biçimlenerek yerleşmesi ise çok sonraki süreçte devreye girmektedir. Yerleşik düzenden önce ateşin
yandığı mekân; çalışma, pişirme, yeme ve uyuma mekânı gibi işlevleri barındırabilmekteydi. Bu süreçte mobilya çok kısıtlı bir
kesimin sahip olabildiği, sahip olan kişilerin ise yanlarında taşıdıkları ve dolaştırdıkları hareketli öğelerdi. Bu aşamada bahsi geçen
düz bir tablanın mekân içindeki sabit kaideler üzerine yerleşmesi ile meydana gelen çalışma veya yemek masası gibi mobilyalardır.
Asillerin soyluların, devlet görevlilerinin veya kralların sahip olabildiği o dönemki mobilyalar, günümüzde halen mobilyanın bir statü
göstergesi olmasının nedenidir. Halk kesimi de, kendince ürettiği daha basit çevredeki ahşap ve taş gibi malzemelerle üretilmiş, kaba
denilebilecek ve işlevin baskın tutulduğu mobilyalar kullanılmaktaydı. Mobilyalar ilk üretildikleri dönemden itibaren, beğeni ve değer
öncelikli tutularak üretilmiş ve kimi dönemlerde ise bu statü göstergesi öğelere yapılan harcamalar nedeni ile ülke bütçelerinde
sorunlar yaşanmıştır. Günümüzde halen güzel bulduğumuz beğendiğimiz mobilyalar ile iç mekânlarımızı donatmaktayız.
Mobilya iletişim özelliği sayesinde kullanıldığı dönemin değerlerini, malzeme teknolojilerini ve üretim-yapım tekniklerini toplumun
sosyal, kültürel ve ekonomik yapısını bizlere aktarmaktadır. Bir çeşit geçmiş dönemlere ait veri bankası özelliği taşımaktadırlar.
Mekân mobilya ilişkisi bu aşamalardan geçerek günümüze gelmiş toplumsal, sosyal, kültürel hareketlerle biçimlenmiş, teknoloji ile
beslenerek gelişmiş ve günümüzde her kesimin bütçesine uygun çeşitli alternatifleri ile ulaşabileceği ihtiyaçlarına ve beğenisine göre
seçebildiği bir öğe haline gelmiştir.
Mobilya öğesinin biçimlendirilmesi, iç mekân içindeki yerleşimi, konumu ve diğer mobilyalarla kuracağı ilişki birer kompozisyon
kurgusu oluşturmaktadır. İç mekânın tasarımında işlev ve gerekleri konumlandırıldıktan sonraki aşama kullanıcının ihtiyaçlarınıeylemlerini karşılayacak ve onu destekleyecek mobilyaların seçimidir. Kompozisyonun bir öğesi olan mobilyaların aynı şekilde ana
hizmet eylemleri öncelikli biçimlendiriliş nedenleridir. Temelde her eşyanın veya mobilyanın var olma nedeni bir ihtiyaca cevap
vermektir. Mobilyalar, mekân içindeki kompozisyonun biçimlendirici ve tamamlayıcı öğeleridir. Bu düzenleme aşamasında
kullanılabilecek yöntemler ve kompozisyon türleri bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Kütle, kütleler kompozisyonu, benzer ve
farklı kütleler ile oluşturulabilecek kompozisyon türleri, tasarım ilkelerinin önderliğinde kazandırdığı kurgusal etkiler, mobilyamobilya ve mobilya mekân ilişkileri üzerinden aktarılmaktadır. Looking at the initial and development process of the furniture and spaces, it is seen that it started with the transition to the settled
order. According to the function, the interior space and furniture are shaped and settled in the very next process. The place where the
fire was burning; It could accommodate functions such as working, cooking, eating and sleeping spaces. In this process, furniture was
the moving elements that a very limited segment could own and carried around with them. Furniture such as a study or dining table
created by placing a flat table on fixed bases in the space. The furniture of that period, which may have been owned by nobles,
government officials or kings, is the reason why it is still a status indicator today. The public also used simpler furniture that they
produced themselves. Furniture produced with materials such as wood and stone around them, which can be called rough, was used.
Furniture has been produced by prioritizing taste and value since the period they were first produced, and sometimes there were
problems in the country's budgets due to the expenditures made on items that indicate this status. Today, we still equip our interiors
with the furniture we like, which we find beautiful. Furniture conveys the values of the period in which it is used, material technologies and production-production techniques, the social,
cultural and economic structure of the society. It is like a database of past periods.
The space-furniture relationship has been shaped by the social and cultural movements that have come to the present day through
these stages, developed by feeding with technology, and today it has become an element that every segment can choose according to
their needs and tastes with various alternatives suitable for their budget.
The shaping of the furniture element, its placement in the interior, its location and the relationship it will establish with other furniture
constitute a composition setup. The next step in the design of the interior is the selection of furniture that will support the needs and
actions of the user after the functions and requirements are located. Furniture, which is an element of the composition, is also the
primary reasons for shaping the main service actions. Basically, the reason why every item or furniture exists is to answer a need.
Furniture are the formative and complementary elements of the composition in the space. The methods and composition types that can
be used in this arrangement stage are the subject of this study. Mass, composition of masses, types of composition that can be created
with similar and different masses are conveyed through the fictional effects gained under the leadership of design principles,
furniture-furniture and furniture-space relations.
Issue
25Collections
The following license files are associated with this item: