Ayrılmış Demiryolu Hatlarında Mekik Trenler İçin Mikro-Simülasyon Tabanlı Taşımacılık Kapasitesi Analizi
Abstract
Son yıllarda dünyada ticaret hacminin artması ile birlikte, lojistik köyler ve kuru limanlar ile
limanlardaki yük akışının düzenlenmesi ve sıkışıklığın azaltılması gibi faydalar sağlanmıştır. Bu tesislerin
faydalarından bütüncül bir şekilde yararlanmak için liman ve tesisler arasında düzenli bir yük akışının
sağlanması gerekmekte, bu amaçla demiryolu yük taşımacılığının kullanımı son yıllarda gittikçe
artmaktadır. Bu çalışmada yük aktarma tesisleri arasında yüksek kapasiteli ve güvenilir bir yük taşımacılığı
yapılabilmesi amacıyla, mekik trenlerin taşımacılık kapasitesinin hesaplanması için mikro-simülasyon
destekli bir yöntem geliştirilmiş ve örnek bir liman için uygulaması yapılmıştır. Dizel elektrikli ve elektrikli
lokomotif kullanım senaryoları, farklı vagon sayıları ve örnek bir güzergah için lokomotif çeker hesapları
yapılarak tren hareketlerinin mikro-simülasyon yazılımı kullanılarak modellenmesi ile işletme hızları ve
sefer süreleri ortaya konmuştur. Sonrasında kesitlerde hesaplanan sefer süreleri kullanılarak farklı tren
sayıları için hat taşımacılık kapasitesi belirlenmiştir. Çalışmada daha yüksek cer kuvvetine sahip olan
elektrikli lokomotiflerin kullanımının dizel elektrikli lokomotiflere oranla daha yüksek yük taşımacılığı
kapasitesinin sağlanmasına katkı sağlayabileceği sonucuna varılmış, aynı zamanda mikro-simülasyon
yöntemi ve lokomotif çekim hesapları kullanılarak gerçekçi tren sefer süreleri hesaplanmıştır. Çalışmada
yapılan kapasite hesabında ise 8 saatlik operasyon süresi boyunca hat kapasitesinin çalıştırılan tren sayısı
ile arttığı ve elektrikli lokomotif kullanımında hat kapasitesinin dizel elektrik lokomotife oranla 4 adet
lokomotifin işletimi durumunda %6,25 oranında arttığı görülmüştür. In recent years with the emergence of the dry port concept, benefits have been achieved such as
regulation of cargo flow and reducing congestion in dry ports, freight villages and ports. The use of railway
transportation for the establishment of a regular freight flow between ports and dry ports has been increasing
in recent years for providing the benefits of dry ports and freight villages holistically. In this study, a micro
simulation-assisted method was developed and implemented in a case study to calculate the transportation
capacity of the shuttle trains for providing a high capacity freight transportation between these facilities.
The freight transport capacity of the railway corridor was presented by demonstrating calculations for
locomotive types, wagon numbers and locomotive pulls on a sample line of a typical port. Train movements
were modelled with using a microsimulation software. In this study, it has been concluded that the use of
electric locomotives with higher traction power may contribute to the establishment of higher freight
transport capacity compared to diesel locomotives. At the same time, it has been shown that more realistic
travel time and capacity calculations can be made by using micro-simulation method and locomotive pull
calculations. The case study indicated for a 8 hours shuttle train operation period, electric locomotive
provide %6.25 more transport capacity compared with the diesel-electric locomotive considering 4
locomotives in operation.
Issue
14Collections
The following license files are associated with this item: