Sosyal Anksiyete Bozukluğu Hastalarında Zihin Kuramı ve Bağlanma Özellikleri ile Hastalık Şiddeti Arasındaki İlişki
Abstract
Amaç: Çalışmamızın amacı sosyal anksiyete bozukluğu (SAB) olan
hastalarda bağlanma örüntülerinin ve Gözler Testi ile ölçülen zihin
kuramı yetisinin sağlıklı kontroller ile karşılaştırılmasıdır. Çalışmamızın
bir diğer amacı ise SAB hastalarında bağlanma özellikleri, zihin kuramı
yetisi ve hastalık şiddeti arasındaki ilişkileri araştırmaktır.
Yöntem: SAB tanısıyla takip edilmekte olan 47 ardışık hasta ile 50 sağlıklı
kontrol çalışmaya dahil edildi. Tüm katılımcılara sosyodemografik veri
formu, SCID-I Yapılandırılmış Klinik Görüşmesi Hasta Formu, Beck
Depresyon Envanteri (BDE), Gözlerden Zihin Okuma Testi (Gözler Testi),
Liebowitz Sosyal Anksiyete Ölçeği (LSAÖ), Yakın İlişkilerde Yaşantılar
Envanteri (YİYE) ve Durumsal ve Sürekli Kaygı Envanteri (DSKE) uygulandı.
Bulgular: SAB grubunun BDE, LSAÖ kaygı ve kaçınma, YIYE kaygı ve
kaçınma, DSKE durumsal ve sürekli kaygı skorları kontrollere daha göre
yüksek, Gözler Testi skoru ise daha düşük bulundu. BDE, DSKE durumsal
ve sürekli kaygı puanları kontrol edildiğinde iki grup arasındaki Gözler
Testi puan farklılığının devam ettiği görüldü. SAB grubunda hem YİYE
kaygı hem de YİYE kaçınma puanları LSAÖ kaygı ve kaçınma puanlarıyla
ilişkili bulundu. Gözler Testi puanı LSAÖ kaygı ve LSAÖ kaçınma
puanlarıyla ilişkili bulundu. Regresyon analizinde Gözler Testi, YİYE kaygı
ve kaçınma puanlarının hem LSAÖ kaygı hem de LSAÖ kaçınma puanları
üzerine etki ettiği görüldü.
Sonuç: SAB’da zihin kuramı işlevlerinin sağlıklı kontrollere göre bozuk
olduğu ve bu farklılığın anksiyete veya depresyon düzeylerinden
bağımsız olduğu görülmüştür. Bağlanmada kaygı ve kaçınma boyutu
SAB hastalık şiddetini olumsuz etkilemektedir. Zihin kuramı yetisinin SAB
şiddeti ile ters yönde ilişkili bulunması sosyal bilişi geliştirmeye yönelik
müdahalelerin SAB’da hastalık şiddetini azaltacağını düşündürmektedir. Introduction: The aim of our study is to compare the attachment
characteristics and the theory of mind abilities measured by the Eyes
Test between social anxiety disorder (SAD) patients and healthy controls.
Another aim of our study is to investigate the relationship between
attachment characteristics, theory of mind abilities and disease severity
in patients with SAD.
Method: 47 consecutive patients with SAD and 50 healthy controls were
recruited for the study. Sociodemographic data form, SCID-I Structured
Clinical Interview form Patient Version, Beck Depression Inventory (BDI),
Reading Mind in the Eyes Test (Eye Test), Liebowitz Social Anxiety Scale
(LSAS), Experiences in Close Relationship Inventory (ECR) and State-Trait
Anxiety Inventory (STAI) were administered to all participants.
Results: The BDI, LSAS anxiety and avoidence, ECR and anxiety and
avoidance, STAI state and trait anxiety scores of the SAD group were
higher than the controls, but the Eyes Test scores were lower. It was
observed that the Eyes Test score difference between the two groups
survived when controlled for BDI and STAI state and trait anxiety
scores. In the SAD group, both ECR anxiety and avoidance scores were
associated with LSAS anxiety and avoidance scores. Eyes Test scores
were associated with LSAS anxiety and avoidance scores. In regression
analysis, it was observed that the Eyes Test, ECR anxiety and avoidance
scores effected both the LSAS anxiety and the LSAS avoidance scores.
Conclusion: In SAD patients, the theory of mind functions was impaired
when compared to healthy controls, and this difference has been found
to be independent of anxiety or depression levels. Attachment anxiety
and avoidance dimensions have negative effects on SAD disease severity.
The fact that the theory of mind ability is inversely related with SAB
severity suggests that interventions to improve social cognition might
have a potential to decrease the severity of disease in SAD.
Volume
58Issue
1Collections
The following license files are associated with this item: